Terima kasih kerana melayari blog ini . Kepada PENGUNJUNG sila tinggalkan identiti anda . kami akan melawat blog / facebook / twitter anda . kami sekeluarga mohon kemaafan sekiranya artikel dalam blog ini menyinggung anda .

Bilo sistem rtm hd percuma beroperasi

Sudah pasti ramai rakyat Malaysia untuk menikmati 80 siaran TV secara percuma dan 45 antara daripada siaran TV adalah berdefinisi tinggi (HD – High Defination) sepertimana yang telah dijanjikan oleh Radio Televisyen Malaysia (RTM) dan MYTV Broadcasting Sdn Bhdsebelum ini.
Ramai yang tertanya-tanya bilakah tarikh Siaran TV Percuma MYTV & RTM ini beroperasi dan berapakah harga Decorder MYTV & RTM ini.
Okaytarikh Siaran TV Percuma MYTV & RTM ini akan mula beroperasi secara penuh bermula bulan Jun 2016 dan harga Dekoder MYTV Broadcasting & RTM ini hanya berharga RM200 sahaja.
Manakala dekoder MYTV akan diberi secara percuma untuk rakyat miskin yang menerimaBR1M sebelum ini. Tak tahulah, semua yang dapat BR1M akan menerima dekoder MYTV RTM ini secara percuma atau indivdu-individu tertentu sahaja.
Apa yang pasti, siaran TV percuma daripada kerjasama antara RTM dan MYTV Broadcasting ini bakal menemui anda pada pertengahan tahun hadapan dan anda bolehlah terminate (potong) akaun Astro yang semakin hari semakin mahal. Opsss… Bukan kami yang kata, pelanggan Astro sendiri yang kata termasuk anda

masih keliru dan keliru


Isnin, 12 Januari 2015

Arba Network Scam?

Ada yang tanya. Arba network haram ke? Scam ke? Jadi di bawah ni adalah pendapat saya.

Persoalan berkenaan ARBA network.
* maklumbalas berdasarkan maklumat dari web dan blog.

Kita beli produk RM50k dan dapat produk. 1/4 produk kita dapat. 3/4 lagi syarikat ambil dan tolong niagakan.
Tiap-tiap bulan dapat 3k hibah selama 2 tahun.

Cukup 2 tahun, modal dikembalikan (50k). Untung berganda-ganda. 50k + 72k (hibah 3k x 24bulan). Untung gila-gila kan? Kalau fikir duit memang untung. Tapi macam ada yang tak kena.
Dalam promosi kita tak perlu jual barang, tak perlu cari orang kembangkan rangkaian. Semua diurus oleh arba network.
Adakah semua ini ada ditulis dalam kontrak?

Pertama sekali nampak macam pelaburan, bukan macam jualan langsung. Padahal arba network bawah syarikat CWC yang ada lesen AJL. Syarikat jualan langsung tak beri pulangan tetap bulanan. Bonus bagi agen MLM bergantung pada prestasi jualan individu / berkumpulan mereka. JAdi setiap bulan tak sama jumlahnya.
Jadi macam mana boleh dapat statik pulangan tiap-tiap bulan?

Maklumat yang diterima, hibah bulanan diperolehi hasil jualan syarikat dan produk kita yang diniagakan/dijual oleh syarikat. Persoalannya, adakah hasil jualan setiap bulan sama? Realiti perniagaan hari ini dapat jual 10 unit, esok belum tentu dapat jumlah yang sama. Jadi bagaimana boleh statik jualan.

Terma hibah yang digunakan kurang sesuai. Hibah adalah harta yang asalnya bukan milik kita. Jadi milik kita kerana diberikan pada kita. Jadi adakah hasil jualan produk kita (yang syarikat tolong uruskan jualan) adalah hibah? Kalau produk itu milik kita dan dijual, hasil jualan itu bukan hibah. Memang milik kita! Cuma jualan diuruskan oleh pihak lain dan pihak tersebut boleh kenakan upah.

Jadi timbul tandatanya, baki 3/4 produk itu milik kita atau syarikat? Kalau milik syarikat boleh la kata hibah. Tapi masalahnya produk itu milik kita. Jadi terma hibah tak sesuai digunakan. Sebab benda ini semua ada implikasi undang-undang kalau bawa ke mahkamah. Itu pun kalau dijelaskan dan ditulis dalam kontrak. Ada kontrak bertulis?

Syarikat uruskan jualan produk kita yang baki 3/4 tu. Jadi nak tanya atas dasar akad apa syarikat jualkan itu? Wakalah? Atau perkongsian? Sekali lagi persoalan timbul, hasil jualan/ keuntungan boleh konsisten setiap bulan? Ada disebut tak dalam kontrak kita beri wakalah pada syarikat untuk uruskan produk kita. Ada kontrak bertulis?

Modal dikembalikan pula. Mengapa modal dikembalikan. Adakah sesuai terma modal digunakan? Walhal modal dah guna beli barang. Barang pun katanya dah diuruskan jualan dan terjual. Kenapa nak pulangkan modal lagi? Kalau modal dipulangkan, produk pun kena pulangkan.
Kalau guna istilah modal dipulangkan, macam pelaburan pula. Kita beli unit amanah atau saham, cukup masa atau bila kita nak tunaikan unit, kita akan dapat semua wang dalam akaun kita (modal+untung sekali).
Tapi transaksi di awal-awal tadi adalah beli produk. Macam mana boleh jadi pelaburan?

Kalau pelaburan, keuntungan/pulangan tak boleh dijamin. Jadi riba.
Produk? Produk nampak seperti helah dan tak menjadi keutamaan. Walhal dalam jualan langsung, produk itu yang diutamakan.

Kalau produk dibeli semata-mata nak beli pangkat dan tak diperlukan, dah salah mengikut garis panduan MLM Syariah yang JAKIM keluarkan.

Apa yang saya nampak, perlu ada penasihat syariah yang berkelayakan untuk semak pelan dan aktiviti untuk pengesahan halal dan patuh syariah. Bukan setakat dapat pengesahan daripada ustaz yang turut serta dalam program itu. Mentang-mentang ramai ustaz yang masuk, dah boleh kata halal? Tak semudah itu.

Ditakuti kumpulan ini berselindung disebalik syarikat MLM buat skim cepat kaya.
Saya tak ada sebarang kepentingan. Bukan dengki dan cemburu orang berniaga nak kaya. Kalau boleh biarlah kita kaya dengan cara yang halal dan diberkati.

Itu saja komen dari saya setakat ni. Kalau ada lagi akan ditambah dalam komen. Pada peserta skim ini yang baca, boleh jawab dengan fakta untuk huraikan kekusutan saya. Dan boleh panjangkan perkara ini pada bos.
* Kalau pelan ini ada panel syariah yang layak dan berkemahiran yang luluskan, saya sendiri nak masuk!

Kemaskini 13.01.15

Lupa nak sebut. Kalau penasihat kewangan berdaftar tengok pelan pun dah pelik. Pulangan setahun lebih 50%. Mak datuk.....kalah bisnes lain yang modal berbilion dan meniaga sampai luar negara.

Saham paling stabil tak ada bagi r.o.i lebih 30% dari modal. 30% pun dah banyak gila. Jadi 3k sebulan dengan modal 50k adalah terlalu gharib. Tak masuk akal.

Kalau kita yang biasa buat kertas projek bisnes, buat akaun kira 'costing' bagai, memang ucap 'babai' la tengok pelan meniaga macam ni. Too good to be true. Bau scam memang kuat.

Mungkin cakap-cakap cikgu biasa macam saye ni orang tak pakai. Orang pertikai kelulusan. Tak apalah. Tapi cuba rujuk mereka yang pakar dan mahir dalam perniagaan dan hukum muamalat. Benda begini tak perlu satu team syariah audit semak...sekali lalu tengok dah nampak ada bunga-bunga kelentong yang kuat.

156 ulasan:

  1. Soal jawab akad jual beli produk
    ***************************
    Soalan 1
    ------
    Kenapa x akad 40 produk, 10 ahli ambil dan 30 lg wakilkan syarikat jual?

    Jawapan
    -------
    Kl gitu akan jd mudharabah, xleh tetapkan keuntungan.
    Kl mudharabah Keuntungan akan diberi berdasarkan jumlah jualan brg tu..

    Soalan 2
    -------
    Bleh dak klu sy kata, beli brg secara tunai di cwc 40produk, syrkt bgi hibah selama 12 bulan..?

    Jawapan
    -------

    Xboleh .. sbb kl beli 40 produk mesti ada qabadh (serah terima) 40 produk jgk. Realitinya ahli hanya terima 10 produk. Kl nok akad 40 produk maka baki 30 lagi tu kene akad wakalah (ahli wakilkan syarikat tlg jual). Kl akad wakalah maka pastinya keuntungan yg ahli dapat adalah bergantung kpd brp banyak produk yg diwakilkannya tu terjual. Kl begitu keuntungan yg ahli dapat xboleh ditetapkan dr awal kecuali selepas produknya itu terjual.
    Kalau keuntungannya tu kita akad sebagai hibah xboleh sbb status jualan baki 30 produk lg tu jd tergantung dan tiada iwadh.

    Jika nak diperincikan satu persatu maka mcm2 istilah dan kaedah akan keluar seperti hilah fiqhiyyah, ghabnun, ju'alah, wakalah dll... Cara yg kita buat skrg ni (akad 10 produk) kira langkah selamat dan mudah bg kita semua sbb hanya 2 transaksi shj yg yerlibat iaitu jual beli dan hibah.. Kl akad 40 brg mcm pulak.yg akan timbul..

    Ada satu kaedah...
    العبرة بالمقاصد والمعاني لا بالعقود والمباني
    Kl ikut kaedah ni apa yg kita buat tu jatuh tidak harus. Bila sy bc satu tesis phd dr timur tgh, kaedah ini masih lg boleh diistithna' iaitu selagi tiada dalil jelas mengharamkan sesuatu muamalat tu maka hukumnya harus krn bina atas kaedah al aslu fil ashya' al ibahah... 30 produk lg tu kira lagha dgn sendirinya dan menjadi hak milik mutlak syarikat sbb kita akad hanya 10 produk shj. Bila dah jd milik mitlak syarikat maka baginya hak bebas bertasarruf nk olah mcm mn...

    Hakikatnya byk kaedah2 yg digunakan dlm muamalat trutama system perbankan bergantung dgn dalil2 yg lemah dan ijtihad yg mukhalafah dgn jumhur... Cthnya bay'ul 'inah.diaplikasikan dlm pembiayaan peribadi yg jumhur kata haram ttp imam syafie shj yg kata halal kerana zahir transaksinya adalah jual beli...tp jumhur melihat kpd tujuan transaksi tersebut.. Kita tidak berniat utk menghalalkan yg haram ttp sedang berusaha sebaik mungkin lari dr sesuatu yg halal tu jd haram. Realiti muamalat konvensional lebih dominan maka kaedah akhaffu dhararain perlu diaplikasi kerana menguasai ekonomi juga satu jihad. Program begini perlu disokong selagimana tiada yg lebih murni.

    -kr ust alghazaliy
    Balas
    Balasan
    1. Hairan bagaimana seorang yg ada kefahaman agama boleh menyokong muamalat bersifat ghara..
    2. Seeloknya.jagalah sumber rezeki daripada sumber yang tidak sahih kerana terdapat keraguan dan ghara padanya...nauzubillahiminzalik...
    3. Seeloknya jagalah sumber rezeki daripada sumber yang diragui kerana terdapat unsur ghara padanya..
    4. Sebenarnya ahli beli berapa produk tu. Kalau haega dibayar untuk 40 produk, kena aqad 40 produk. Hitam putihnya resit belian / invois. Mana boleh beli 40 akadnye 10 saje.
  2. perbankan berada dalam kelasnya yang tersendiri. institusi kewangan dilihat pemain penting dalam ekonomi hari ini. sekiranya kita terus ketinggalan dalam sistem kewangan, itu merugikan umat Islam sendiri.

    tertubuhnya institusi perbankan Islam itu boleh dilihat kepentingannya. Tahap daruriyyat atau hajiyyat. Jadi nampak ada keperluan dan kepentingannya dalam masyarakat. Ada maslahah yang besar, satu keperluan kepada umat Islam.

    Penggunaan akad yang digunakan dalam perbankan bukalah yang terbaik, tapi setakat itu yang termampu untuk dilakukan, walaupun berpegang kepada pendapat yang lemah seperti kes bai' al'inah itu.

    Tapi dalam skim seperti ini, mintak jangan sama sekali bandingkan dengan perbankan. Sungguh jauh syarikat tersebut nak disamakan dengan sistem perbankan Islam yang agak rumit untuk ditubuhkan.

    PErlukan kelulusan bermacan-macam, berdaftar bawah BNM, tak terkecuali saringan suruhanjaya sekuriti atas pelaburan-pelaburan yang dibuat. Perlu juga mematuhi akta kewangan Islam, ada PENASIHAT SYARIAH dan mahir dalam selok belok fiqh dan muamalat, dan bermacam-macam lagi.

    Sebarang keingkaran kepada pematuhan itu, penipuan dan sebagainya boleh didakwa dan dibawa kes ke mahkamah. Semua transaksi direkodkan, bercetak, bertulis, berdokumen, ada pengesahan. Justeru perbankan memikul tanggungjawab dan tak boleh lari dan buat sesuka hati.

    Melihat kepada tanggungjawab besar perbankan Islam itu, maka penggunaan pendapat yang lemah dalam produk perbankan itu diterima di Malaysia (kebanyakan perbankan Islam di negara lain tak terima).

    Jadi berbalik pada syarikat yang ada lesen AJL yang menjalankan urusniaga jualan langsung ini.
    Bukan nak mengatakan syarikat MLM tak ada sumbangan ekonomi. Penting ada syarikat melayu Islam! Tapi tidak bolehlah sesuka hati promosikan skim begini atas alasan jihad ekonomi, nak bantu ekonomi oorang Islam. Lebih buruk lagi program ini langsung tak ada pengesahan pematuhan syariah daripada panel yang berkelayakan. Urusniaganya nampak rumit, jadi perlu ada dokumentasi yang menjelaskannya dan disahkan. Ada atau tidak dokumen itu?

    Kalau nak banding dengan perbankan, semuanya ada hitam putih. Dalam program ini kalau penganjur tiba-tiba hilang atau tak bayar hibah, siapa nak dirujuk, dokumen/akad mana nak dirujuk?

    Apa yang terbaik sekarang, syarikat lantik penasihat syariah dan semak pelan semua. Adakan dokumen2 yang berkaitan.

    Bukan ssemestinya tak ada pensihat syariah itu terus haram, tapi kalau dah libatkan transaksi yang pelbagai begini dan sukar difahami oleh orang awam, kenalah dapatkan perakuan dari mereka yang pakar.

    Bukan syok sendiri reka dan kita sahkan sendiri walaupun kita ada kelulusan dalam bidang muamalat sekalipun.
    Balas
  3. 1st komen tu saya kira spam la hehe
    Balas
  4. Mak saya ada masuk dlm Arba Network ni.. Saya mmg sgt tak setuju... Tp nak buat mcm mana, rata2 semua di kaburi dgn $$$ yg masuk setiap bulan2 tu...
    Balas
  5. Elok suruh dia keluar cepat2, dah dengar ada cerita2 nak lingkup dah...
    Balas
  6. Betul ke dah nak lingkup ? Tapi tgk diaorg punya cerita bukan main hebat lagi...
    Balas
  7. Lingkup tak lingkup itu satu hal.

    Jaminan keuntungan adalah perkara yang haram dalam muamalat. Meniaga mesti ada risiko naik turun.
    Balas
  8. "Kita beli produk RM50k dan dapat produk. 1/4 produk kita dapat. 3/4 lagi syarikat ambil dan tolong niagakan.
    Tiap-tiap bulan dapat 3k hibah selama 2 tahun. "

    3/4 produk yang sama dijual kepada ahli-ahli lain dengan alasan yang sama. 3 bahagian lagi boleh diambil dari 3 ahli baru. untung2..
    Balas
  9. 3/4 produk dijual pada ahli baru tu ada kemungkinan berlaku sebab kabur, tak dijelaskan jual ke mana. adakah 3/4 produk tu syarikat beli semula dgn bayaran ansuran semula, atau kita serah wakalah pada syarikat, atau atas dasar al qard/ pinjaman oleh syarikat dari kita?

    Kalau ada, kena bagi jelas molek dalam kontrak. Ade kontrak bertulis semua Benda ni?
    Balas
  10. SAH, SKIM CEPAT KAYA
    Kalau skim ini betul, tabung haji akan tutup!!!
    Balas
  11. Tabung haji beri 6%-8% SETAHUN!
    Arba beri 8% SEBULAN, dgn jual kopi saja!!!
    ha..ha..ha..ha...
    tak masuk akal, tunggu masa berkubur!!!
    Balas
  12. Kepada pelabur2 ARBA, elok keluar cepat sebelum terlambat!
    Mana ada co. dalam dunia ini yg menjanjikan pulangan 8% sebulan.
    Balas
  13. apabila yang bercakap tidak tahu plan asal syarikat.. harap tuan boleh buat temu jnji dengan saya utk penerangan details 0139814891
    Balas
    Balasan
    1. Saya setuju dgn pendapat tuan. Jika benar cwc scam. Sila tunjukkan bukti report polis yg terdapat ahli arba kena tipu
  14. Buat loan 200K bank rakyat, 6 tahun, bayar 3K sebulan.
    Labur dlm ARBA.
    Sebulan dapat 16K, bayar hutang 3K, balance 13K.
    Tak payah kerja!
    Semua rakyat malaysia semua buat mcm tu.
    Semua kaya!
    Bisness kopi saja.
    Masuk akal ka????
    Balas
    Balasan
    1. Sedih sy tengok org yg komen tapi tak tau apa yg dia komen. Syarikat ada byk products lain lagi. Kopi tu salah satu yg paling famous jualan mencegah 500k.
  15. MLM datang dan pergi. Jenis macam ni lagi cepat bungkus. Pelan asalnya yg tak bermasalah dimanipulasi sana sini.

    Kemudian claim orang lain tak faham, tahu.

    Ini cerita lama yang berulang semula.

    Plan MLM tak ada yang janjikan pulangan TETAP macam promosi ARBA network. Tak payah cari orang? What a crap......
    Balas
  16. Kawan saya dah masuk 9 bln, masih ok jer, payment dpt bulan... Mcm mana blh kata nak lingkup dah.. Saya pun masih lg dlm pertimbangan nak masuk ke tak.. tp bila dgr mcm ni, risau plak...
    Balas
    Balasan
    1. Emas geneva makan masa berapa tahun baru tumbang?
      Emas delay berapa lama tersontot?
      Pqk man telo berapa lama senang lenang?
      Cuba tgk skim cepat kaya ygvdah kantoi, berapa lama tahan.
    2. Emas geneva makan masa berapa tahun baru tumbang?
      Emas delay berapa lama tersontot?
      Pqk man telo berapa lama senang lenang?
      Cuba tgk skim cepat kaya ygvdah kantoi, berapa lama tahan.
    3. Sy dh check dgn bank negara. Emas Geneva tak ada lesen ajl, jadi tak blh ambil deposit org. Hanya 3 company sj yg blh ambil deposit, 1. Bank dan takaful serta syarikat kewangan belles en. 2. Syarikat SSM yg ada lesen skim ke penting an. 3. Syarikat yg ada lesen AJL. Sila semak dgn bank negara sblm buat cerita busuk hati
  17. Skim mcm ini selalunya bertahan +/- 3 tahun,
    Operasi ARBA memasuki tahun kritikal!
    Pelabur2 baru akan mengambil resiko yg amat besar.
    Saya berpendapat skim ARBA akan berkubur tahun ini!
    Oleh itu, JAUHI ARBA!!!
    Balas
    Balasan
    1. Ok kita tgk ye
  18. Selepas arba melingkup, PUAKA-PUAKA ini akan menubuhkan skim OSAFF (Osman bin Affan) pulak!!!
    Hati -hati dengan puak-puak ini!
    Persetankan halal haram, asal dapat untung!!!
    Balas
  19. PELABUR PELABUR SAHAM BSKL KATA:

    RUNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNN!!!!
    BO CHAU CHAU CCCCC !!!!!

    LARIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!!!!
    TAK LARI LINGKUPPPP!!!!!!!!!!
    Balas
  20. Adik sye buat belian 30k dalam arbanetwork ni, dah 6bulan masuk hibah 1800 setiap bulan, produk pon dah habis pakai. Dah la masuk on time, semua pembayaran bonus adalah debit advise bank. Bukan orang perseorangan pergi masuk di cash deposit machine. Kalau BNM nak serbu, lame dah kena serbu.. Sbb setiap bulan, transaksi berjuta2.
    Balas
    Balasan
    1. Fix tiap bulan - unsur riba.

      Kalau salah dah lama bnm serbu? facepalm

      Boleh cuba buat bacaan sikit skim cepat kaya yg lepas2
  21. rm 1800 x 6 bulan = rm 10800
    Belum pulang modal lagi .... BAHAYA!!

    Duit 30k itulah yg digunakan bayar setiap bulan tu!

    Bila Tauke dapati ahli baru berkurangan, mereka akan tutup kedai ....

    TAK LAMA DAH!!!
    Balas
    Balasan
    1. Ahli akaun diomond di arbanetwork network latest (3hb feb 2015) adalah 7660 akaun, yg mane syarikat mesti bayar hibah sebanyak 4 juta 576ribu setiap bulan.. Setiap bulan

      Setakat setahun saye dalam arbanetwork, tiada seorang ahli mengeluh, hibah x dibayar.

      Setiap pembelian pakej 250rm akan ade 100BV.. Tuan faham ape itu BV. Semua plan MLM ade BV, ni, yg dikhaskan untuk bayar bonus kepada ahli2 nye..
  22. Adik sye buat belian 30k dalam arbanetwork ni, dah 6bulan masuk hibah 1800 setiap bulan, produk pon dah habis pakai. Dah la masuk on time, semua pembayaran bonus adalah debit advise bank. Bukan orang perseorangan pergi masuk di cash deposit machine. Kalau BNM nak serbu, lame dah kena serbu.. Sbb setiap bulan, transaksi berjuta2.
    Balas
  23. skim cepat punah tipu memang berjuta-juta. baru kaya.
    emas sontot dulu awal2 yang masuk memang masyuk. yang hujung-hujung setap sampai otak.
    awal-awal ni nikmatilah masyuknye dulu...
    Balas
  24. Bisness kopi pak belalang...
    Nanti Tabung Haji pulak keluarkan kopi pak aji, baru boleh bayar dividen 6% SEBULAN..

    Tak masuk akal...
    Balas
  25. Assalamualaikum buat pembaca.. berniaga tak semestinya fikir nk kaya. Ada masanya naik dan turun.. tawakallah pada Allah s.w.t. kita sibuk nk menjatuhkan perniagaan org dgn memburukkan perniagaannya.. klu peniaga menipu ke, menyusahkan ke dan byk sngt yg x betul. Buatlah report... jgn duduk bangang membaca sahaja..
    Balas
    Balasan
    1. Skim cepat kaya perlu dijatuhkan.

      Sebelum tawakkal, usaha dulu termasuklah cari ilmu berkenaan perniagaan dan status halal haramnya.

      Tak salah nak jadi kaya. Tapi kena cara yang betul.

      Mana kau tau orang tak buat report.

      Membaca bukan bangang. Kamu bangang?

      * point utama dalam artikel takde berjawab lagi. Fact vs fact.
    2. Maaf tuan, kena report polis, report kpdnkk sbb cwc pakai plan MLM yg dpt lesen aJL dari kpdnkk.. Tuan sanggup ke tengok skim ni merebak andai tuan yakin ia adalah skim.

      Cnth"aku yakin pusat urut berlesen tu adalah pusat pelacuran; logiknya kita report kan?"

      Saye yakin sebab saye pegawai kpdnkk yg kerja bahagian MLM join
  26. Saudara... terima kasih saudara Nur Fauzi Basar... anda memang anti MLM. Ketahuilh... kita ni sesama islam. Tiada makhluk yg lebih hebat daripada Allah S.w.t. anda pun masih muda dan byk perkara boleh dipelajari lg n lg.... kelulusan Kpdnkk tu dari kerajaan. Bukan mudah nk dapatkannya.
    Balas
  27. Skim cepat kaya macam ARBA patut dijatuhkan sebelum ramai lagi yang akan disontot!

    Saya ada kawan yang pinjam bank rakyat 200K tersontot dengan skim emas... sekarang tengah 'licking the wound'.

    ARBA menggunakan 'ISLAM' untuk menipu!

    Pelabur2 yg buat pinjaman untuk melabur, cepat2 keluar sebelum disontot!

    SESAL DAHULU PENDAPATAN SESAL KEMUDIAN TIADA GUNANYA
    Balas
  28. Saham NESTLE yg didagangkan di BSKL berharga rm 70 , memberi pulangan dividen 235 sen sesaham.

    Ini bermakna pelaburan 70K akan mendapat pulanagan rm 2350 sahaja setahun.

    NESTLE berbanding dengan ARBA macam langit dengan bumi!

    Kepada pelabur2 berani mati, jangan susahkan keluarga dan anak2 anda,
    JAUHI ARBA SIMPAN DI TABUNG HAJI.
    Balas
  29. Fail to unferstand the issue.

    Standard alasan Kpdnkk mesti sentiasa ada.
    Sport toto & magnum 4d ada lesen.
    Conventional banking also have license (but involved with riba).

    Orang muda pun boleh bagi pandangan. Bukan yang tua saja.

    So far no answer given due to the fixed hibah (as stated in arba promotion).
    Balas
    Balasan
    1. Fixed hi bah sbb itu adalah dari jualan produk kita sendiri oleh pihak syarikat. Of course harga jualan tlh ditetapkan. Apa yg otak u senget sgt ni.
  30. Dan saya adalah pengguna produk mlm sehingga sekarang.

    Hujah fakta balas hujah fakta. Jangan lari jauh ke lesen bagai.
    Balas
  31. As salam nur fauzi basar... sy org batu pahat. mai kita sembang kat kedai minum.. nk kenal lebih dekat. Call sy.. 0177638599
    Balas
  32. Pelabur2 ARBA boleh baca jawapan Dr. Zaharuddin Abd. Rahaman tentang hukum pelaburan dengan keuntungan tetap di

    http://zaharuddin.net/soal-jawab-a-isu-pilihan/998-mengapa-tidak-boleh-pelaburan-menjamin-keuntungan.html

    REZEKI YANG HALAL ITU BERKAT

    SIMPAN WANG ANDA DI TABUNG HAJI
    Balas
  33. Jemput datang di sekolah kalau nak jumpa. Lepas waktu sekolah.
    Balas
  34. Manusia kalau dh dengki...bisnes ada risiko...plan arba dah ok sgt.bkn kopi je jual..produk ksihatan pon ada..silap2 keluarga korang ada yg guna produk CWC ni..produk diiktiraf dunia..sebab tu pnggl BERNIAGA LAIN MACAM..rakan kongsi tido.arba lh..xsilap company dh lantik agen tuk pasarkn produk..yg pnting doa mntk kt tuhan..jauhkn dr malapetka yg xdiingini dan dr parasit...amin...
    Balas
  35. Bai
    ayat kata dengki ni dah lama bertepek kat blog ni.
    Tu soalan teknikal muamalat kasi jelas betul.
    Kalau orang kata jahil muamalat marah. Tapi buat2 pandai pulak. Kan nampak tak cerdik.
    Balas
  36. Kopi pak belalang...kikkikkik!

    Asyik cari ahli2 baru saja, bukan nak jual produk!

    Tak kan modal tak cukup lagi, perlu modal utk operasi.

    Yg sebenarnya duit ahli2 baru tu nak bagi kat ahli2 lama!

    SAH2...

    SKIM PIRAMID = SKIM CEPAT LAYA
    Balas
  37. ...bisnes ada risiko..

    Ada angin2 ARBA dah mula goyang!

    Inilah risiko kepada pelabur2 skim cepat kaya.

    Pelaburan hilang... tanggung hutang bank!
    Balas
  38. cikgu fauzi yang dihormati..

    saya tak sebelah arba..dengan cikgu pun tidak..

    cuma dalam bab ni..sebab cikgu yang memulakan bicara tentang arba..jadi cikgulah yang kena mengkaji sedalam- dalamnya tentang arba..jumpa terus dengan wakil syarikat minta pencerahan setepatnya tentang arba..bukan melalui pembacaan atau dengar kata orang semata2..

    lepas tu barulah cikgu buat ulasan menyeluruh tentang arba..kami pun nak tahu juga..encik kr fatih di atas dah beri no telefon di atas..sebab cikgu yang memulakan,cikgulah yang perlu jumpa dia untuk kebenaran..pastu cikgu leh buat konklusi,kami tertunggu2 ni

    kami kagum dengan ilmu pengetahuan cikgu tentang muamalat islam..isu halal haram..orang sekarang fikir nak untung saja..syabas cikgu..cikgu yang berilmu seperti inilah yang kami mahukan dalam sistem,demi anak2 kita di akhir zaman ni...
    Balas
  39. Bg mereka yg dr melaka dan johor ingin jumpa dan dptkn maklumat ARBA bole hubungi 0197216900
    Balas
  40. Syarikat yg perlu bertanggungjawab atas penjelasan status halal haram. Jika tak mahu orang salah anggap, sila buang promosi bau skim cepat kaya Arba network.

    pelik bila tiba2 saya yg dipertanggungjawabkan nak kaji dan jelaskan.

    Jika halal, syarikat perlu hebahkan bagaimana pelan duduk goyangvkaki dan hibah fixed bulanan boleh jadi halal. Dan siapa mereka yang berkelayakan mengesahkan perkara itu.
    Balas
  41. https://www.facebook.com/akufahaba/posts/10153034690388955

    saye amik mase 3 bulan kaji program arbanetwork. kawan saya sampai 8 bulan kaji, call kpdnkk, call bnm, call ssm, pegi opis ssm untuk print out detail psl syarikat, 2 - 3 kali pegi jumpe CEO di opis, tengok sendiri sistem flow bonus/duit. alhamdulillah skrg, dia dah ber-income 20k sebulan dengan arbanetwork.

    cikgu ramai yang dah ber-income 20k sebulan di arbanetwork, cikgu ape nak malu..
    Balas
  42. Pertikaian adalah dari segi patuh syariah dan menepati akad2 muamalat.

    Siapa mereka yang berkelayakan sahkan benda ini patuh syariah. adekah kawan kamu itu seorang yang berkelayakan dalam bidang muamalat?

    Ahli sendiri tak boleh sahkan kerana wujud kepentingan (rujuk garispanduan mlm syariah jakim).
    sekarang ahli nak jelaskan hal teknikal ni pun sangkut-sangkut.

    banyak tapi tak pasti, riba apalah guna. flow / aliran tunai keluar masuk duit termasuk pembayaran bonus yang lancar bukan jaminan tiada keraguan dari sudut syariah

    *sila faham isu utama.
    Balas
  43. Ha..Ha..Ha....

    Dah kaji samapai 8 bulan, masih tak nampak skim cepat kaya!

    Tengok gambar ofis pun dah boleh agak... ofis compani segara, tak ada coporate info, kilang mana, board of directors siapa...yg ada ofis kosong! 2014 financial statement??

    Ha..Ha..Ha....
    Balas
    Balasan
    1. Tumpang gelak hahahaha
  44. Jika SAidina Abdul Rahman Bin Auf (ARBA) masih hidup,... dia cantas kepala anda yang menggunakan namanya untuk kepentingan dunia..
    Balas
  45. Salam cikgu fauzi n tuan tanpa nama yg di hormati.
    Pertama, cikgu kene paham arba network adalah 100% mlm, bukan investment. Sy ulangi.. bukan investment. So xyah la samakan pisang ngn betik.

    Kedua cikgu paham ke maksud riba secara menyeluruh..
    riba berlaku ke kalo xde akad/akad wakalah?

    Ketiga, kompany jelas memberitahu pelan pemasaran syarikat, kt mane gharar nye? Atau cikgu sendiri yg mengararkannya.

    Keempat, tuan rujuk JAKIM, kompany AJL, perlukan panel syariah ke? Tuan tau ke jenis2 bisnes yg wajib ade panel syariah..

    Kelima, tuan hanya bgtau kompany2 pelaburan, n mlm yg lingkup. Tp tuan tau x wujudnya kompany2 mlm n pelaburan yg sah n secure tp dh berkurun kt malaysia ni.

    Ke enam, tuan tgk gambar ofis xde tu xde ni. Kat gambar tu tuan nampak sume ke, meh dtg hq then tgk ape yg tuan ckp tu ade ke x. Berani krn benar tuan

    Kesimpulan, tuan hanya keyboard warriors!!!.
    Sbb... tuan pikirlah sendiri..
    Balas
  46. Arba ade agreement tahunan bertulis berserta stamping setem hasil tuan . Kt situ la nk rujuk kalo kite di aniaya
    Balas
    Balasan
    1. Agreement insurans dgn perbankan konvensional pun ada stamping. Tapi fatwa dah kata haram Sebab ada riba. Tak kira la stamping penuh tiap-tiap muka perjanjian pun.

      *back to arguement. Ada sebut jelas segala akad2 yg digunakan dalam urusniaga tu dalam perjanjian? Adakah bertepatan penggunaan terma dan realiti urusniaga.
  47. Every body is keyboard warior. Nothing to be ashame of. Lebih-lebih lagi kalau dapat jauhkan skim mengarut.

    Fact vs fact. Serang peribadi tunjukkan takde idea nak balas hujjah.
    Balas
  48. jakim aa keluarkan garis panduan mlm syariah jakim. bukan undang-undang, tapi garispanduan bagi sesiapa yang sensitif pasal hal halal dan haram. dalam garis panduan itu ada sebut keperluan panel syariah untuk semak pelan jika mahukan status mlm patuh syariah.
    tak banyak syarikat mlm yang ada penasihat syariah. Tapi kewujudan panel pun belum tentu jamin 100% halal kalau buat head hunting.

    kes arba, siapa yang semak pelan? lebih-lebih lagi bila pelan yang nampak seperti pelaburan skim cepat kaya yang beri pulangan tetap bulanan.

    riba boleh wujud walaupun ada wakalah dan akad. contoh skim emas contoh yang gunakan wakalah dan akad tempahan. hakikatnya ramai ahli muamalat beri ulasan bahawa transaksi mereka haram dan ada riba serta gharar yang besar.

    Isu di sini adakah akad yang digunakan bertepatan dengan realiti transaksi. kalau tuan ada asas kewangan islam / muamalat, benda ni mesti timbul dan jadi persoalan. bukan main hentam hibah belaka semua.

    ni siapa yang tak faham isu sebenarnya ni?
    Balas
  49. Banyak skim cepat kaya mendakwa mereka adalah MLM kerana MLM adalah sah di sisi undang2.

    Ada yang telah mendapat lesen MLM, telah tukar business modelnya.

    Hakikatnya skim cepat kaya bukan MLM kerana sentiasa menrekrut ahli2 baru, bukannya cuba meningkatkan jualan.
    Produk mereka yg tak laku itu hanya untuk mengaburi pandangan orang ramai supaya nampak macam MLM.

    Ambil contoh AMWAY
    Pengedar perlu bayar yuran tahunan kurang dari rm100.
    Pendapatan adalah dari jualan produk sendiri dan komisen downlines.... kadar keuntungan berpatutan, 10%-15% dari harga jualan.
    Kalau business tak jalan, rugi tak sampai rm100.

    Pelabur AMWAY pula perlu membeli saham di BSKL dengan harga rm11 sesaham .... (11K satu lot dan mendapat dividen rm550 , dlm tahun 2014)

    Pelabur ARBA pula bayar 10K, dapat rm800 sebulan.... DASYAT!!!

    Agak2 co mana nak lingkup?
    Balas
  50. Dalam arba, akad berlaku pada akaun aktif iaitu 25% dari modal n ahli dpt produk setimpal. Tidak berlaku ghabnun disitu.
    Utk akaun akti, tidak berlaki akad/akad wakalah.
    Dah ade dh org terangkan kt komen atas.
    Tp Cikgu yg xnk paham.
    Sbb cikgu dh set mind tujuan cikgu menulis artikel ni.
    Cikgu pon paham prinsip daruriyah n kekukuhan ekonomi umat.
    Sbb tu sesetengah negeri mefatwakan ASB haram n sesetengah mengharuskan.
    Cikgu cume duk ulang explain mende yg sama sbb tujuan cikgu satu je.
    Balas
    Balasan
    1. Asb dalam kelasnya tersendiri. Dana terbesar bumiputera melayu islam dan memerlukan institusi kewangan yang kukuh seperti maybank untuk menempatkan dana pnb khususnya asb. Perbankan islam tempatan yg lain tak ada yang boleh menampung dana asb yg berbilion rm. Malah pelaburan asb dalam maybank agak besar dan memberi kesan jika penarikan dana dilakukan dengan drastik. Perlu tahu bahawa maybank adalah 'player' aktif dalam ekonomi tempatan malah merupakan bank jenama malaysia yang ada buka cawangan diluar malaysia. Boleh cari ulasan mufti, antaranya dr asri mufti perlis.

      Ada impak dari ekonomi makro dan mikro malaysia. Jadi memang ada ulama dan mufti yang mengharuskan atas dasar maslahah. Ada keadaan dharuriyah atau hajiyat yang wujud di situ. Bukan tahsiniyyat.
      Itu asb.
      arba network, cwc? Nak banding dengan asb adalah terlalu jauh. Sangat jauh.

      Berniagalah dengan cara yang betul.
      Bagus juga tahu matlamat artikel ni. Memang untuk mengelakkan orang ramai masuk skim begini.
  51. Sy xbandingkan nama asb ngn arba. Sy hanya tgk pada konsep. Spt konsep insurans sblm industri takaful berkembang di malaysia. Kalo tuan pegi details kpd perbankan, investment, insurans n sistem pemerintahan, nescaya tuan akan jupe jugak kecacatan sistem muamalatnye.
    Tuan hanya bermatlamat peribadi menyerang arba tanpa menerima explaination org
    Balas
  52. Usulkan pada cwc untuk lantik panel semak pelan yg berpusing-pusing oleh arba network.
    sembang cash flow beratus ribu, takkan bayaran panel untuk semak pun tak mampu.

    Once declared syariah compliance by authorised panel, i rest my case.

    Sistem itu makhluk. Takkan sempurna. Mlm scam is far away different from financial institution.
    Mereka ada panel dan jabatan syariah yg terbeban dgn tgjawab semak transaksi produk setiap masa.
    Balas
  53. Drp Blog RISALAH LABUR NIAGA:

    ....cara paling mudah untuk mengesan skim cepat kaya dan skim mengarut sepertinya ialah meminta penyata kewangan atau laporan prestasi pelaburan. Skim yang meragukan pasti tidak dapat menunjukkannya.

    Dapatkah ARBA memberi penyata kewangan???
    Balas
  54. Kenapa anda mewajibkan cwc tuk tubuh panel syariah sedangkan jakim tidak berkata demikian.
    Anda menuduh sume mlm scam, sedangkan pihak jakim hukum mlm harus asalkan follow guideline. Ibarat anda tgk sorg polis melakukan jenayah n trus anda tuduh sume institusi kepolisan negara bersalah tanpa usul periksa.

    Sy menjangkakan ada tidak paham sepenuhnya pengertian riba. Riba jual beli tuk barangan yg ada illah riba. N riba hutang piutang yg mensyaratkan lebihan dalam akad.
    Anda hanya xleh terima sbb arba guna konsep "hibah". Sedangkan kalo anda beli kereta, pastu anda dpt service percuma 5 tahun. Itu pon hibah. Adakah haram?

    Pastu anda suruh ahli arba yg baca post ni tuk kuarkan financial statement company. Sgt tidak realistik. Kalo nk fincial statement guna lah cara yg betol. G hq bawa pihak berwajib n mintak lah ape yg tuan mintak sampai puas ati.

    0193726523
    Balas
  55. Haha. Ok nampak dah cara fikirnye tu. Kawan tak dapat tolong la gitu. Moga sedar satu hari nanti ye.

    Bila masa pulak semua mlm scam? Garis panduan mlm jakim tu baca la dulu sampai habis.

    Saya sorang yg tak faham kan riba tu ape kan?

    Enjoy reading.
    Balas
  56. Thanx cikgu for clearing things up. Berpinar gak kepala ni nak digest hujah, penjelasan dan informasi. Btw,pemberian pulangan secara konsisten peratusannya tanpa gagal itu juga meragukan saya. Thanx again for ur info up there
    Balas
    Balasan
    1. kadang kita tak perlu ada kelulusan tinggi, jadi cfp untuk menilai perkara tu ada yang tak kena atau Tak. cukup dengan logik dan common sense.

      kalau kita dah biasa dgn return of investment syarikat besar dan unit amanah pun kita akan rasa pelik dengan pulangan tetap sebegitu. Unilever dan nestle yang hebat dgn produk pelbagai pun bagi pulangan berapa je pada pemegang saham setahun.

      * nnt ada yang kata cwc bukan pelaburan....
  57. Kalau saya yang dah berkali2 tersontot dek Skim cepat kaya bertopengkan MLM dan di hiasi para ustaz materialistik, pegawai polis, pegawai kpdnkk dll ni... nasihat saya >> nak masuk jugak, masuklah seorang diri... takpayah lah nak ajak2 orang...

    Kalau dah join tapi tak payah jual barang... syarikat tahap 'malaikat' je yg buat kot (baik benau???)... Wake up... yang awal2 mmg dapat, tengok je la lepas2 ni...

    Skim2 yg saya join dulu tak beri apa2 pulangan pun kalau sy kenalkan kat kawan2, tapi oleh kerana taknak kaya sorang2, sy bukan main promote lagi! Mereka join atas kerelaan mereka sendiri, bayaran direct kepada syarikat. Akhirnya bila tersontot, sy juga yg rasa amat bersalah dan di salahkan bertahun2.....

    Itu sejarah bodoh saya... so sekli lagi nasihat saya...kalau rasa tak logik dan menyalahi hukum alam (bekerja baru dapat pulangan)... kalau nak join sorang2 je, tak payah ajak2 orang lain... sekian
    Balas
    Balasan
    1. Semoga tabah.
      pengalaman yg sangat mahal.
      Terima kasih kerana berkongsi.

      Berniaga tak payah cari orang itu memang mengarut.
  58. betul kata cikgu fauzi..perdebatan di sini adalah isu hukum mualamat dalam arba..dari segi pematuhan syariahnya..

    mmglah arba network ada produk sendiri,bayar pun lancar tiap2 bulan..tu kita perlu akui..perdebatan di sini adalah isu riba,fix income dsb..yg lain tolak tepi..mmg pemberian selepas pembelian sebarang produk dinamakan hibah/saguhati..tapi perlulah ada panel syariah untuk mengesahkan ttg itu..arba mmg sgt8 diakui tak pernah miss bayar kepada peserta..juta2 bayar kepada ahli..takkan bayar setakat 10-15 ribu kepada panel syariah bulanan pun nak berkira..bila dah lulus makin maju arba pasni...wakil wakil arba sila kemukakan cadangan saya pada presiden syarikat pasni kalau ada perjumpaan...

    bila lulus syariah cikgu fauzi janji akan tutup kes..kita semua yang educated ni puas hati
    Balas
  59. Blog ni cuma cetusan pendapat dan terbuka pada semua untuk perbincangan.

    Certified as syariah compliance and not pyramid scheme by authorised panel....

    Kalau dapat sahkan status tu kawan pun nak turut serta. 
    Balas
  60. pelan asal mmg tak meragukan..yg jadi masalh pelan tu telah diubah..jika pelan asal patuh syariah,pelan yg diubah belum tentu..tu kena check balik ngan panel syariah tu..

    cgu fauzi saya rasa bukan apa,bukan nak burukkan arba..kita org melayu suka sesama bangsa kaya..cuma kalu kaya tak jelas sesama ahli patuh syariah atau tidak tak guna juga kan..

    ahli arba org islam,kami juga orang islam..we are brothers bro..cuma igt mengingatkan sesama islam..peace!
    Balas
  61. TQ TanpaNama 21Feb,2015 5.21 Ptg

    ...KALAU NAK MASUK JUGA, MASUKLAH SORANG, JANGAN AJAK ORANG LAN!

    KALAU TAK AJAK ORANG2 LAIN, SKIM LINGKUPLAH!
    Balas
  62. Pelan yg dah disahkan patuh syariah pun boleh jadi haram jika ahli fokus headhunting. Contohnya dalam score A. Dijamin kebanyakan ahli tak baca pun kenyataan kepatuhan syariah yg dibuat oleh panel. lagi pulun headhunting ade la.

    Kebiasaan pelan asal adalah harus. tapi kena ingat pelan setiap syarikat ada perbezaan.

    Itu syarikat yang ada panel, pun ahli boleh misleading. Lagilah yg tak ada sebarang pemantauan.
    Balas
  63. ahli membeli produk semata2 untuk dapatkan saguhati bulanan dari syarikat...tak guna pun produk tu..tak berkehendakkan pun..patut tanya hendak atau tidak,perlu atau tidak produk tu..kalu tak perlu produk tak perlulah beli/sertai...

    program arba dah jadi produk no 2..no 1 saguhati bulanan...saya tak berani komen pasal hukum,nak ajak berfikir..
    Balas
  64. Apa pendapat tn., ada info mengatakan ada pgw kpdkk telah kut program network trsbt, adakah dia yakin o tujuan utk menyiasat.
    Balas
    Balasan
    1. Kalau perdana menteri yang masuk sekalipun tapi banyak gharar ape gunanya.

      Kalau pegawai kpdnkk masuk, ustaZ masuk, pensyarah masuk, cikgu masuk, adakah kekeliruan pada hal muamalat tu terlerai sendiri?

      Atau yang masuk hanya kejar rm saje tanpa tengok ketidaktentuan akad yang digunakan dalam pelan itu.

      Adakah pegawai itu mahir selok belok fiqh dan muamalat?
  65. tq cikgu!nasib jumpa blog ni..bley trigger sel2 otak utk berhubung n berfikir.haha.

    bila hsbnd cter membe dia dpt income bulan2 3k after join arbaa ni.buat loan bnk 50k untung bulan2 tu cover monthly installmnt.ckup 2 tahun dah boleh pulang modal dah.spe xberminat kan..tp agak mencurigakn sbb bila ty join saham ke..ckp bukan.company besar sgt ke smpai untung melampau2 ni..agak curious di situ..cara dia attract org dgn bgtau boleh dpt fixed income bulan2..ewah2 senang betul buat duit.

    ***ini adalah pendapat peribadi supaya org lain pn kena berfikir sebelum terkena
    Balas
  66. blh wssap sy di 0137066634 utk pencerahan lanjut mgenai Arba Network
    Balas
  67. NASIHAT ARBA:

    Kakitangan kerajaan yg cukup umur utk pencen, mohon pencen awal.
    Duit ganjaran lebih 100K, labur dlm ARBA, kurang2 dapat 8K ... KAYA!!!

    Kakitangan kerajaan yg belum layak pencen, mohon pinjaman peribadi 200K.
    Labur dlm ARBA, dapat kurang2 16K, bayar hutang 2K, baki 14K ... KAYA!!!
    Boleh letak jawatan terus!

    Habislah orang melayu dlm kerajaan malaysia.

    Tak ada hal, kita upah bangla!

    100% logik, janji ARBA sihat!!

    Apa komen sdr fiz?
    Balas
  68. orang melayu jgn gaduh..kita bab bincang akad apakah yg digunakan arba..arba saya tahu bayaran dalam masa 2 setengah tahun ni ok jer...tiada masalah..yer mmg arba bayar banyak..banyak tapi tak jelas kaedah muamalat patuh syariah yang digunakan apalah gunanya..kita semua bersaudara ingatlah...cuma igt mengingati..harta yg barokah itu baik walau sedikit..jika arba betul,saya ucapkan selamat maju jaya dan teruskan usaha kalian dalam memartabatkan ekonomi orang islam dan orang melayu khususnya....
    Balas
  69. SKIM YANG TAK BETUL, JANGAN DIBIARKAN .... NANTI BANYAK ORANG AKAN MERANA !!!

    SETUJU DENGAN TANPA NAMA 23FEB 9.44PTG,
    KALAU SKIM ARBA BETUL, SAPA NAK KERJA LAGI!
    Balas
  70. Biarlah kita jadi kaya dan berjaya dengan cara yang betul.
    Nak jihad ekonomi bukan salah. Malah dituntut! Tapi kenalah dengan cara yang selari dengan syariah. Baru jadi jihad.

    Saya tiada apa-apa kepentingan. CWC bejaya atau lingkup tak beri kesan pada diri saya.

    Sila teruskan jika pelan arba network ada pengesahan daripada mereka yang berkelayakan.
    Balas
  71. aku dtg sebab tgk kawan aku bagi statement bulan2...pastu aku terfikir baik aku jual air tebu panas2 terik ni...
    Balas
  72. HA HA HA.. Orang melayu sentiasa di bawah kalau bab ekonomi sebab orang melayu sendiri yang menjatuhkan oranh melayu..LOL..sekian
    Balas
  73. ....alasan dengki/menjatuhkan ekonomi melayu/dll digunakan utk mempertahan skim yg sangat meragukan!

    Bagilah alasan yg akademik sikit!
    Balas
    Balasan
    1. Pedulikan ku apa.. I AM NOT MALAY.. HAHAHA.. Dan memang ani tah yang berlaku sekarang ani.. Malays kills malays.. Always killing each other.. LOL
  74. kah kah kah kah...menarik....hangat....
    Balas
  75. saya berpendapat, CEO ARBA perlu berjumpa PM Najib untuk memberi penerangan tentang ARBA.

    Skim ARBA boleh menggantikan banyak program2 membasmi kemiskinan yang tidak bagitu efektif.

    Kerajaan hanya perlu memberi pinjaman 100K kpd setiap keluarga miskin dan laburkan dlm ARBA.

    Pulangan hibah/dividen bulanan 8K, dibahagi 6K kpd keluarga miskin itu 2K utk bayaran pinjaman.

    Selesai masaalah!

    ARBA PENYELESAIAN EKONOMI DUNIA

    100% logik...TAPI macam tak masuk akal! 
    Balas
    Balasan
    1. saye tak tahu siape anda...

      Tapi ini komen ini seperti sepakan gunting safee sali yg tepat masuk ke gol!

      Hahaha.
  76. Slm. baru2 ni sy tgk rncngn al-kulliyah tv3. ustaz kata sykt mlm berasaskn keuntungn pdftrn ahli HARAM. sykt mlm berasaskn keuntungn produk HALAL. tepuk dada tnya iman. slm
    Balas
  77. ok. selamat membaca garis panduan MLM syariah jakim.
    Balas
  78. Macam ni.. Ambo nok withdraw asb, punlic mutual danj invest dalam arba... Lagi masyuk.. Dapat 5% sbulan pon lebih pado OK doh.. Gila babeng... Mana ejen arba.. Buleh kontek ambo.. Ambo akan bowok client public mutual ambo joint... Pakcik kayoooo
    Balas
  79. Sy juga seorg cikgu...ramai kwn2 yg dh msk skim ni..bkn takmo jd kaya sama2..tp terlalu byk keraguan trhdp sistem arba(abdul rahman bin auf...islamic sgt)..antara keraguan sy ialah
    1.setiap jam update duit masuk dlm bank.... mn ada org kaya nk tunjuk duit dlm akaun kpd org lain.. ..... unless u want something from them..nk cari downline....
    2. Sesapa yg dh join ...akn dok la pujuk kwn2....ckp takmo kaya ke.... ni bisnes tolong melayu.... skim ni ada hibah...ada stem hidup...bla2...bla2... padahal diorg x sedar yg skim yg menipu byk sblm ni pun ada jugak stem hidup mati nih...tp syarikat lari bwk duit bila dh x dpt nk bg pulangan yg dijanjikan..... tgk skim pak man telo...tok blagak.... mula2 ok....tp lama2..........hurmmmm.....
    3. Skim yg too good to be true.... kalo btol2 la skim ni .....semua org...x pyh keje....benti keje....msk arba... sbb dpt gaji sama dgn manager syarikat gergasi.... padahal produk cwc mmg x pnh dgr pun... dlm kalangan ahli yg dok beli produk kopi dan kesihatan ...nk untung mcm mn kalo xde demand terhdp produk....hrp downline je yg beli..sdgkn downline pn adalah penjual 3/4 produk (tgh tunggu hibab tiap bln)
    Kita tunggu la.. .bila downline dh xde...xde duit nk pusing modal..... yg dok di atas poramid...mungkin dpt pulangan..to yg duduk di bwh2...berdoa la byk2..supaya arba dpt mencari pelanggan dn meningkatkn hasil jualan dan keuntungan....
    Balas
  80. Skim ni hidup sbb ramai orang muda masuk. Bagi mereka benda ni benda baru. Padahal benda ni dah lama. Cuma ubah nama je.belum lg masuk hal hukum. Pikir logik pun dah tahu kalau dah jenis yang goyang kaki dapat duit lebih dari modal.
    Balas
  81. Yang membuatkan mereka yakin sebab ada surat perjanjian mati stem lhdn, masuk tv, masuk akhbar, masuk majalah, masuk internet. Pendek kata cukup lengkap semua benda yang membuatkan mereka yakin utk melabur(walaupun mereka kata ini bukan pelaburan)
    Balas
  82. Entah lah kalau kita ckap atau bg komen begini mereka ckp kita dengki, tak suka tengok org melayu kaya. Yang menjadi persoalan sy belum terjwab sy dengar kpdnkk dah pergi check kat ofis cwc. Semua ok je..adakah ini betul?
    Balas
  83. Arba network : sah atau tidak sah

    Tuan/puan,

    Dimaklumkan bahawa syarikat Classic Worldwide Corporation (M) Sdn Bhd mempunyai lesen jualan langsung yang sah dengan nombor lesen AJL 931903 dari 24.03.2014-23.03.2017.

    2.  Walau bagaimanapun, program/pakej yang ditawarkan ARBA Network tidak pernah diluluskan oleh Kementerian ini. Pembelian barangan / perkhidmatan secara pakej/pukal (front loading) dalam jumlah yang tidak munasabah adalah tidak dibenarkan di bawah Akta Jualan Langsung dan Skim Anti-Piramid 1993.

    3.  Dalam hal ini, tuan/puan adalah dinasihatkan untuk lebih berhati-hati dan tidak melibatkan diri dalam aktiviti perniagaan atau pelaburan yang meragukan / tidak sah. Sekiranya tuan mendapati syarikat menjalankan perniagaan yang meragukan dan menjurus kepada skim piramid, tuan boleh berhubung dengan Bahagian Penguatkuasa KPDNKK melalui emel ujl_bpgk@kpdnkk.gov.my untuk siasatan lanjut.

    Sekian, terima kasih.

    "BERKHIDMAT UNTUK NEGARA"

    SITI MASLINDA BINTI MARDI
    Unit Jualan Langsung
    Bahagian Perdagangan Dalam Negeri
    Kementerian Perdagangan Dalam Negeri,
    Koperasi dan Kepenggunaan

    Tel.: 03-8882 6391
    Faks : 03-8882 5981/5941/5858
    ________________________________________
    From: Sistem eAduan
    Sent: Tuesday, June 17, 2014 8:27 AM
    To: Siti Maslinda Binti Mardi
    Cc: sham4662@yahoo.com
    Subject: FW: Arba network : sah atau tidak sah

    Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia,

    Puan,


    Dipanjangkan aduan seperti di bawah untuk tindakan puan selanjutnya. Mohon pihak puan untuk memberi maklumbalas kepada pengadu berkenaan aduan yang telah dikemukakan ini.

    Sekian terima kasih
    ________________________________________
    From: sham4662 [sham4662@yahoo.com]
    Sent: Monday, June 16, 2014 7:09 PM
    To: Sistem eAduan
    Subject: Arba network : sah atau tidak sah
    Balas
  84. "2.Walau bagaimanapun, program/pakej yang ditawarkan ARBA Network"

    Sebenarnya CWC yg tawarkan program ARBA network, bukannya ARBA network tawarkan diri sendiri,lagipun segala urusan pembayaran menggunakan akaun CWC (ada lesen) bukannya akaun ARBA network, ARBA network hanya nama PROGRAM sahaja, seperti jg program zhulian n hi'o ada nama program tersendiri.

    Tentang jual produk plak, kalo melayu jual produk banyak2, tapi melayu juga yang jatuhkan produk melayu, tiada faedah langsung sampai bila produk melayu na maju, adakah produk CWC tidak berkualiti langsung sehinggakan pernah masuk dalam kaca tv lagi >>>[http://www.cwc.com.my/videocwc/]<<< so usahanya selama ini adalah sia-sia la kan, tolong la wahai melayu sokong produk melayu lagi banyak orang beli lagi banyak faedah org2 melayu dapat tak rugi jg.
    Balas
  85. "2.Walau bagaimanapun, program/pakej yang ditawarkan ARBA Network"

    Sebenarnya CWC yg tawarkan program ARBA network, bukannya ARBA network tawarkan diri sendiri,lagipun segala urusan pembayaran menggunakan akaun CWC (ada lesen) bukannya akaun ARBA network, ARBA network hanya nama PROGRAM sahaja, seperti jg program zhulian n hi'o ada nama program tersendiri.

    Tentang jual produk plak, kalo melayu jual produk banyak2, tapi melayu juga yang jatuhkan produk melayu, tiada faedah langsung sampai bila produk melayu na maju, adakah produk CWC tidak berkualiti langsung sehinggakan pernah masuk dalam kaca tv lagi http://www.cwc.com.my/videocwc/
    so usahanya selama ini adalah sia-sia la kan, tolong la wahai melayu sokong produk melayu lagi banyak orang beli lagi banyak faedah org2 melayu dapat tak rugi jg.
    Balas
  86. "2.Walau bagaimanapun, program/pakej yang ditawarkan ARBA Network"

    Sebenarnya CWC yg tawarkan program ARBA network, bukannya ARBA network tawarkan diri sendiri,lagipun segala urusan pembayaran menggunakan akaun CWC (ada lesen) bukannya akaun ARBA network, ARBA network hanya nama PROGRAM sahaja, seperti jg program zhulian n hi'o ada nama program tersendiri.

    Tentang jual produk plak, kalo melayu jual produk banyak2, tapi melayu juga yang jatuhkan produk melayu, tiada faedah langsung sampai bila produk melayu na maju, adakah produk CWC tidak berkualiti langsung sehinggakan pernah masuk dalam kaca tv lagi

    http://www.cwc.com.my/videocwc/
    http://m.youtube.com/watch?v=AMs8MFp4Q44

    so usahanya selama ini adalah sia-sia la kan, tolong la wahai melayu sokong produk melayu lagi banyak orang beli lagi banyak faedah org2 melayu dapat tak rugi jg.
    Balas
  87. modal sentimen melayu saje.

    Melayu punye pasal, salah pun takpe.
    Balas
  88. Heheh melayu...

    Sekiranya program & syarikat ini CEO nya org bukan melayu, melayu pun diam ta banyak komen, mesti banyak sambutan kan, jgn hairan ramai cina dan org bukan melayu lebih maju dari segi bidang perniagaan bebanding melayu yg merupakan majoriti dlm negara ne hehehe.
    Balas
    Balasan
    1. Senang kan lepaskan diri.
      main sentimen, semua halal.
      melayu tak maju ekonomi gara-gara salah sendiri tak pandai urus kewangan dan tamak.
      dengki? Wake up man..
  89. Hahha bukan la na main sentimen, tapi hakikatnya dalam perniagaan org mana yg lebih maju, kita kena terima la, kebayakan plak siapa yg jd pengguna haaa, dan hakikatnya lagi produk CWC memang berkualiti rugi kalo korang tak mencuba dan merasainya walau harganya mahal tapi berkesan ada jg bukan melayu guna produk ini Alhamdulillah memang berkesan dan baik, moga dengan izin dan bantuan Allah, agar CWC akan terus menghasilkan pelbagai lagi produk yg lebih berkualiti dan mengembangkan lagi perniagaan keluar negara d masa hadapan, negara laur pun boleh mendapat manfaat sekali :)
    Balas
  90. salam..cikgu fauzi yg saya hormati..

    saya ikuti dari atas sampai bawah perbincangan..

    saya tak suka gaduh2..ni alamat arba

    No.210, Aras 1,Jalan Lagenda 8,Lagenda Heights,. 08000 Sungai Petani,Kedah Darul Aman. Email: cwc.ela@gmail.com. Phone: +6 04-421 3217

    jadi professional sikit..apa kata kita gi sendiri kat pejabat dia..kat kedah jer pun..bukan kat kepulauan lautan hindi atau sebagainya...leh tengok macam2..siasat macam2..dari kita duk bergaduh,kata macam2..buat tambah dosa sahaja..macamlah tahu sgt kita ni ye tak..saya suka aman2..kita semua terpelajar..ada guru,doktor,engineer dlm ni kan

    mana tahu arba ni program dia betul..bukan skim cepat kaya, bukan penipuan...satu peluang utk orang2 melayu juga kan?so stop this dissussion..kita gi pejabat siasat k kalau ada masa..kedah jer pun
    Balas
    Balasan
    1. minta ceo lantik panel nilai pelan arba network.

      Once certified syariah compliance, case closed...

      asas keraguan dah ditimbulkan. jawapan saje yang takde.

      *modal biase..tak faham, jumpe, datang syarikat.
    2. Sebagai pembaca, kami juga teringin untuk membaca penjelasan bertulis dr pihak CWC. Kalau semua kena g office, susah la kami yg duduk jauh2 ni yang ingin tahu lebih lanjut.

      *Teringin juga nk dgr penjelasan dr tulisan CEO sendiri, cuba buka website tak de jumpa pulak
  91. Saya dah masuk ARBA. Yg heran bayar kpd sykt A, resit dikeluarkan atas nama B, perjanjian bersetem atas nama C sebagai pemilik. Sepatutnya kita bayar kpd resit dan perjanjian atas nama A.. dan sbg sykt sdn bhd sekurang kurangnya ada 2 penama bukan seorang sahaja yg sign. Jadi bila ditanya tak jawab. Saya rasa curiga. Mohon quit berbagai alasan. Saya ugut report polis cepat dapat duit balik...Alhamdulillah.
    Balas
    Balasan
    1. Boleh saye dapatkan salinan perjanjian dan resit semua tu?
      email nurfauzi.takaful@gmail.com
  92. Saya dah rasa kopi Pak Belalang .....
    Kalau dalam bentuk papan macam kopi radik,
    letak di kedai kopi, nak habis sepapan
    makan tahun!!!

    SEKALI COBA, TOBAT LAHUM TAK MAU DAH!
    Balas
  93. Yang tipu orang melayu selama ni pun orang melayu juga. Pengalaman sy yg cetek ni rata rata benda mcm ni tak bertahan lama.
    Balas
  94. Biasa yang boleh janji fix pulangan ni ialah skim cepat kaya sbb duit dah ada...mana? Duit kita tu lah. Sy setuju dengan encik yg dah keluar arba sbb kalau kita nak kluar tentulah dia tak bg sbb duit tu dia nak bg kita balik
    Balas
  95. Melayi...MeLAYU..bgsa yg sgt rapuh..mudah ditipu..... cmtula.... guna sket nama sahabat nabi..... rs halal dh sumer.......tnpa mengkaji... dh kaji smpai berbilan2 pn x nmpk lg...dok percaya org nk bg duit wpun x buat apa2....
    x faham...kenapa ada org nk bg kita duit untuk goyang kaki.... kalo sstu btol2 untung...dia x bukak pada semua org...sbb dia x akan kongsi kekayaan tu..... duit boleh branak?.. come on la.... mmg akn ada yg untung....mereka yg berada di atas piramid....cuba pikir....riba ke x?.duit tu nk bg anak bini mkn kan?.... kalo tersontot nnt....hidup x tng la.org menyumpah....mcm artis rania marketing.... memula pun dok la kata nk tolong melayu la apa....pastu ..lari..... pelabur nganga.... ms awai2 tu bkn main blagak lg dgn evo la...ducati la...
    Org yg bijak belajar dr pengalaman org..... bkn pengalaman sendiri....
    Balas
  96. Ya saya setuju klu cikgu fauzi ada kelapangan pergi ke pejabat cwc lihat sendiri tempat pejabat, kilang dan boleh bertanya soalan yg dikehendaki serta merujuk dokumen yg berkaitan kan lebih elok.
    Balas
  97. *modal biase..tak faham, jumpe, datang syarikat..


    senyum jer la aku..hehehe...lu pikiaq la sendiri
    Balas
  98. korang paham tak, kes di sini satu jer..pasal lulus tak syariah compliance..hang tak payah la ngumpat macam2..wat tambah dosa jer..

    aku rasa kalau arba lulus dari segi syariah..cikgu fauzi pun nak masuk sebenarnyakan..kan? hehehe

    jgn mare aa cikgu..peace!!
    Balas
  99. selamat membaca dan memberi komen.

    Selagi isu ni tak difahami selagi itu alasan sengal yang macam-macam akan timbul.

    kalau tak kisah makan harta riba, gharar sila teruskan.
    Balas
  100. kalau skim ni betul, memang akan digalakkan seluruh rakyat malaysia masuk untuk menambah pendapatan dan yang miskin boleh keluar dari jurang kemiskinan,

    secara tak langsung pendapatan negara dan kdnk akan mencatat pertumbuhan yang sangat memberangsangkan sebab kemiskinan berjaya diatasi.

    Tak ada miskin sebab dengan loan 100000 dapat pulangan bulanan 6000. Bayaran balik pinjaman sekitar 1100-1200. Ada baki lebih 4 ribu lagi. Kalah gaji guru siswazah yang baru kerja.
    Balas
  101. Tapi cikgu blum pernah lagi p pejabat CWC, walaupun cikgu ta minat na join pun, cikgu pergi la pejabat siasat yang apa yang cikgu nak siasat, baru la cikgu boleh beri ulasan ttg program trsbt dr kajian cikgu, betul ta cikgu, skrg cikgu hanya melihat dari jauh sahaja berkenaan program trsbt, buat andaian dan pemikiran cikgu sahaja tanpa menyiasat di premis syarikat tersebut terlebih dahulu, baru la pembaca semua di sini berpuas hati kan cikgu :)
    Balas
  102. Cikgu say: "Selagi isu ni tak difahami selagi itu alasan sengal yang macam-macam akan timbul"

    Lebih baik cikgu ke pejabat CWC utk memahami apa yg tidak difahami.

    Tanpa nama: *modal biase..tak faham, jumpe, datang syarikat*

    Hahha bukannya modal biasa, sewajarnya untuk penjelasan lebih lanjut, untuk memahaminya drpd dok komen yg bukan2 nanti masuk fitnah.
    Balas
  103. as i said before.

    enjoy reading and commenting.
    Balas
  104. Ohhh begitu ke cikgu, hihi...
    Balas
  105. Salam Semua,

    Sebagai pembaca blog cikgu, dan juga sebagai seorang insan yang ada nama itu untuk join ARBA, saya tak menyebelahi mana2 pihak.

    Cuma cikgu dah buka persoalan yang menarik untuk diperdebatkan secara terbuka dan ilmiah. Tak de persoalan keyboard warrior pon sepatutnya.

    Saya juga ternanti2 penjelasan bertulis dr KR ARBA, yg mana pendapat saya ini adalah platform terbaik untuk anda jelaskan dalam bentuk bertulis, bukan setakat dengan jawapan memberi no phone dan ajak jumpa personal. Pendapat saya, kalau anda berjaya jelaskan semua kekeliruan di sini, sudah pasti satu Malaysia nampak kredibiliti dan ke mana hala tuju perniagaan ni.

    Harap ada balasan dr KR ARBA
    Balas
    Balasan
    1. Terima kasih selalu ikut baca blog.

      Yang baik kita sokong.
      tak betul kita tegur.
      tak terima, saya tak rugi apa-apa.

      Kalau betul plan arba network 'syariah compliance', bukan saya sorang je, ramai lagi yang akan sertai.
  106. abdul fatah elsisi6 Mac 2015 4:57 PTG
    Hamba ada satu penyelesaian untuk isu ini.

    Apa kata, ARBA x payah sign agreement segala. Ingat saja sabda nabi... 'datangkanlah rezekimu dgn bersedekah'. Tak perli konsep hibah segala, buat org konfius.

    Niat sedekah saja, kemudian yakin lah dgn rezeki Allah yang akan dtg kerana anda bersedekah. Upline sedekah kat company. Downline sedekah dekat upline. Downline cari orang baru, suruh mereka pulak niat sedekah kat downline tu.

    Senang. Semua reda. Bank negara pun takkan serbu, sebab semua bersedekah. Kalau kena serbu pun, downline yg baru join mesti reda, sebab kan niat sedekah.

    selesai. :p
    Balas
  107. Penyelesaian Abdul Fatah pun OK...

    ...tapi downline tahun 3 (sekarang), harap2 bersedia untuk redo dalam tangisan!
    Balas
  108. Salam.

    Dr. Zaini tu dapat pHD dari universiti mana ye?

    Banyak pengasas syarikat MLM yang guna title Dr. palsu untuk lariskan jualan.
    Balas
  109. ada bukti ke yg mnunjukkan arba ntwork ni scam
    Balas
  110. Panjang sajak semua...kt fb dah ramai yg promote arba ni...modal besar sangat..sekali baca mcm pelik, mcm tk caya gak...tapi tkda niat nak join. kalau phytoscience tu agak-agak ok tak ya cikgu..mcm best jek
    Balas
    Balasan
    1. phytoscience mlm. Ade kes guna logo halal jakim tanpa lesen. Mujur tak kena saman. banyak yg promosi phytoscience buat head hunting.
  111. sesiapa yg ada bukti yg menunjukkan program Arba Network di bwh syrkt Classic Worldwide sdn.bhd.ini scam blh tak lampirkan disini?klaw sekadar cakap kosong tapi tanpa bukti agak sukar utk dipercayai..
    Balas
  112. Terima kasih cikgu Fauzi, buka ruang utk perkongsian ilmu yg menarik.. Sy antara yg tertanya2 tentang ARBA.

    Pandangan Sdra Fatal elsisi tentang sedekah itu juga menarik, berbeza drp yg lain :)
    Balas
  113. kalau program arba network nih scam mst kpdnkk n pdrm da siasat n syrkt akn disita..npe plak program spt nih msh brterusan shgga brtahun lamanya???
    Balas
  114. tuan tanpa nama n tuan nur fauzi,blh x tuan lampirkan disini laporan polis mgenai program arba yg tuan katakan scam??
    Balas
  115. haha. teruskan beri komen. yg komen harga jualan dah ditetapkan tu Mmg betul.
    tapi jualan setiap bulan kita cuma boleh sasarkan, tercapai atau tak belum tentu.

    Saya bagi kamu 100 unit produk tolong jualkan. Setiap bulan mesti bagi semula pada saya rm500 (untuk jualan 10 produk). Zalim.

    Ade masa bulan ni mungkin lebih 10 produk. Mungkin juga kurang. nature perniagaan. Sales tak sentiasa jumlah yg sama.

    Tak paham?
    Balas
  116. blh buat report polis tuan nur fauzi bassar klaw tuan rasa perniagaan nih bkn MLM..ada brani ke tuan nur fauzi bassar???
    Balas
  117. Cikgu, sebenarnya mereka faham .... tapi buat2 tak faham.

    Nampak RM.... gelap mata, cari jalan nak menghalalkan cara!

    Selalunya mereka yg masuk skim mcm ini akan terjerat karana ketamakkan ....

    Pulangan yg dapat akan dilaburkan kembali, nak cepat kaya!

    Akhir sekali... TERSONTOT!!!
    Balas
    Balasan
    1. Saya sokong pendpt cg.pdpt saya.ceo ni perlu jumpa pm brim masuk melalui abra.tiap2 bln mashuk.mesti tak dak org miskin kat malaysia.
  118. Apa beza Arba Network dgn sykt MLM yg lain?

    Secara dasarnya tiada beza. Semua sykt MLM mesti mematuhi peraturan yg telah ditetapkan oleh kpdnkk.
    Secara asasnya pula semua sykt MLM memasarkan produk2 mereka kpd ahli, dan ahli membeli utk mengguna sendiri atau menjual kpd org lain yg tdk menjadi ahli. Itu bisnes MLM, dan ada perkiraan2 bonus di situ. Dari transaksi jual beli dan penajaan ahli inilah, ahli-ahli sesuatu sykt MLM mendapat bonus atau income mereka. Produk menjadi asas utama kpd bisnes MLM. Keuntungan dan perkembangan sesuatu syarikat dan bisnes MLM tersebut dijana dari hasil jualan produk. Dan ini ciri yg paling utama dlm bisnes MLM, tanpanya lesen AJL tak mungkin dpt diperolehi dari kpdnkk. Ini bermakna semua sykt MLM yg memiliki sijil AJL yg sah dari kpdnkk sememangnya menjalankan bisnes sebenar yg melibatkan urusan jual beli produk-produk mereka.

    Bagaimana Arba Network berbeza dgn MLM yg lain?

    Uniknya Arba Network, ahli-ahlinya tidak perlu menjual dan menaja utk mendapat income yg berupa hibah bulanan. Bagaimana ini boleh berlaku? Bolehkah mendapat pendapatan tanpa aktiviti jual beli?
    Sememangnya dlm apa jua bisnespun, tanpa berlakunya aktiviti jual beli, tidak mungkin bisnes tersebut dpt terus beroperasi, apatah lagi memberi bonus atau hibah kpd ahli-ahlinya.

    Jadi bagaimana dgn Arba Network? Kenapa ia berbeza?

    Sebenarnya dlm program Arba Network juga berlaku aktiviti jual beli. Cumanya sykt dgn kreativiti CEOnya, Dr Rozaini Hassan, telah melahirkan satu formula yg belum pernah dilakukan oleh mana2 sykt MLM di negara ini.

    Jual beli tetap berlaku, akaun-akaun ahli tetap berkembang walaupun ahli-ahli hanya duduk diam tanpa menjual dan menaja. Tugas menjual dan menaja telah diambilalih oleh sykt bersama-sama sebahagian ahli yg bergelar Khalifa Ringgit (kr). Mereka inilah yg nenjalankan bisnes sykt, menjual dan menaja bg menjayakan program Arba Network. Kerana itu ramai antara kr ini yg berpendapatan puluhan, malah ratusan ribu ringgit sebulan. Mereka berusaha mengembangkan bisnes sykt dgn melakukan penajaan. Sekaligus melakukan jualan apabila terhasilnya penajaan. Sykt akan melaksanakan plan asal pemasaran MLM seperti mana yg diluluskan oleh kpdnkk hasil dari penajaan yg dilakukan oleh para kr. Oleh kerana ahli tidak menjual dan tidak menaja bagi mendapatkan income mereka, maka peratus yg diberi oleh sykt hanya sekitar 5.5% hingga 8% sahaja, berbanding sehingga ke 83% sekiranya ahli menyertai sykt melalui plan MLM yg asal.

    Kerana itu juga sykt memberi pelbagai bonus dan insentif kpd para kr kerana merekalah sebenarnya yg membantu menjalankan bisnes untuk anda dan syarikat.

    Selain dari itu sykt juga masih mempunyai beberapa kaedah penjualan produk bagi menjana keuntungan dan menjadikan Arba Network dan cwc terus kekal berkembang, seterusnya menjadi wadah yg kukuh kpd rakyat Malaysia yg ingin sama-sama berkongsi kejayaan tersebut.

    Terima kasih kepada Dr Rozaini Hassan, Arba Network, cwc dan seluruh ahli-ahlinya.
    Balas
  119. Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-72 yang bersidang pada 23 Jan 2006 telah membincangkan Hukum Sistem Jualan Langsung (MLM) Menurut Islam. Muzakarah telah memutuskan bahawa konsep, struktur dan undang-undang perniagaan Multi Level Marketing (MLM) yang diluluskan Kerajaan adalah harus dan tidak bercanggah dengan konsep perniagaan Islam.

    http://www.e-fatwa.gov.my/sites/default/files/gp_mlm.pdf

    Sila rujuk kat sini... yer.. kepada ustaz-ustaz yg minat MLM..
    Balas
  120. Jualan masih berlaku walau ahli tak buat ape2, bla bla bla.

    Takziah sbb tak faham isu...
    Balas
  121. Tanpa nama 18 mac 7.47pg dan 2.48ptg cuba menyamakan ARBA dgn MLM lain yg sudah established macam AMWAY untuk menghalalkan co mereka...

    AMWAY, yuran ahli rm 60+ setahun, lepas tu juallah berapa banyak barang yg boleh, ada downline boleh dapat komisen sikit...
    Jualan banyak, banyaklah dapat.... tak ada janji2 pendapatan tetap macam ARBA.
    Balas
  122. Yang sy tahu kr ni hanya taja orang saja. Makin banyak duit dia bawa masuk kat kompeni makin banyak dia punya income. Tak de pulak dia tolong jual barang syarikat. Kalau jual pun tak seberapa. Ambil nama je jual barang. Lagi satu plan unik dr rozaini cipta tu macam mana?
    Balas
  123. Saya menyokong pendapat berilmu pemilik blog(En Nur Fauzi)..yg menyokong sistem Mlm Arba ni sebab mereka sendiri masih tidak faham tentang RIBA,GHARAR dan MAISIR.

    Berdasarkan sedikit ilmu yg Allah beri dalam bidang kewangan islam..skim ARBA ini memang tidak patuh syariah.

    Tolonglah kaji sesuatu terlebih dahulu bukan setakat undang2 dunia malah undang2 akhirat.

    Sejujurnya adik saya yg menetap Sg Petani sendiri hampir terjebak dengan ARBA.Alhamdulillah,saya sempat menyiasat..jika tidak mungkin dia juga akan buat pinjaman..dahla baru kerja,nak kahwin..

    Terima kasih juga kepada En Nur Fauzi kerana blog ini menjadi salah satu rujukan saya..sangat membantu menyelamatkan kewangan keluarga saya..sebabnya jika adik saya join ARBA mesti dia pujuk ahli keluarga lain juga..Alhamdulillah..Laailaahailla anta subhanakainni kuntum minazzholimin..Moga Allah lindungi kita semua daripada teraniaya dan menganiaya org lain.Amiin ya Rabb.
    Balas
  124. Penulis blog dengki
    Balas
  125. Orang kata berjayanya sesuatu bisnes tu kerana produk/perkhidmatan yang bagus atau berkualiti. Ramai kawan dan sedara dah masuk dan tiap hari dok ajak.
    Satu nak tanya beberapa soklan
    Ada tak sesiapa kat sini boleh bagi review produk ARBA/CWC ni?
    Kalau bagus ada tak orang q panjang berebut kat kounter nak beli(bukan yang masuk ahli)?
    Kat rumah saya dah berlambak kopi pak belalang ni yang diorang bagi.
    Balas


Cari Maklumat Di Sini