Terima kasih kerana melayari blog ini . Kepada PENGUNJUNG sila tinggalkan identiti anda . kami akan melawat blog / facebook / twitter anda . kami sekeluarga mohon kemaafan sekiranya artikel dalam blog ini menyinggung anda .

baca dan baca dan baca

ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ 

ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ 

ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ 

ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ 

ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ 

ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ 

ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ 

ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ 

ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ 

ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ ﷲ 

Apa yang anda tahu pasal Paracetamol / panadol

PADA label bungkusan pil yang penulis singkatkan jenamanya kepada ‘P’ ini tercatat perkataan paracetamol.

Ubat yang terkenal di 85 negara ini, menguasai lebih daripada 80 peratus pasaran tempatan bagi kategori ubatan yang sama biasa digunakan sebagai analghesik iaitu untuk meredakan sakit kepala, sakit gigi, sengal tubuh dan batuk. Ia juga bersifat antipiretik iaitu membantu menurunkan suhu badan seperti yang dialami mereka yang demam.

Di Amerika Syarikat, paracetamol dikenali sebagai acetaminophen. Begitu juga di Jepun. Nama bahan kimia asal bagi kedua-dua paracetamol dan acetaminophen ialah N-acetyl-p-aminophenol.

Singkatan APAP digunakan pada sesetengah label ubatan yang mengandungi paracetamol atau acetaminophen.

Dalam keseluruhan artikel ini penulis akan berbicara mengenai kemudaratan paracetamol. Untuk pengetahuan pembaca, penulis akan menggunakan istilah paracetamol dan acetaminophen secara bertukar ganti pada bahagian-bahagian tertentu ikut kesesuaian.

500 mati setiap tahun

Di Amerika Syarikat, pada dekad yang lalu dikatakan telah berlaku 1,500 kematian dikatakan berpunca daripada mengambil terlalu banyak acetaminophen.

Di sana, 56 ribu orang dikatakan dikejarkan pusat rawatan kecemasan setiap tahun berpunca daripada keracunan acetaminophen. Lebih kurang 500 orang daripada jumlah tersebut pula dikatakan meninggal dunia akibat mengalami kegagalan hati.
Tylenol merupakan jenama utama di Amerika Syarikat yang menggunakan acetaminophen sebagai bahan aktif. Jenama ini tidak dijual di negara ini.

Berdasarkan semakan penulis di laman sawang www.tylenol.com, produk jenama Tylenol mengandungi acetaminophen sebagai bahan aktif masing-masing dalam julat berat 325 – 650 miligram.

FDA (Food and Drugs Administration) mengenai acetaminophen menyatakan dos acetaminophen melebihi 325 miligram akan menyebabkan kerosakan hati.

Ia seperti dilaporkan oleh CNN pada Januari 16, 2013 dalam artikel berjudul FDA: Acetaminophen doses over 325 mg might lead to liver damage.

FDA mengarahkan golongan doktor di Amerika Syarikat agar tidak mempreskripsikan ubat campuran yang mengandungi acetaminophen melebihi 325 miligram iaitu bahan yang biasa digandingkan dengan opioid.

Opioid ialah sebarang bahan kimia yang menyerupai opium atau opiate lain (derivatif opium) dari segi kesan farmakologi.

Ubat campuran ialah ubat yang mengandungi dua atau lebih bahan aktif. Contohnya acetaminophen digabungkan dalam rumusan ubatan meredakan rasa sakit dengan opioid seperti oxycodone (jenama Percocet), hydrocodone (jenama Vicodin) dan codeine (jenama Tylenol with Codeine.

Pada January 13, 2011, FDA mengarahkan pengeluar ubat campuran yang mengandungi acetaminophen agar mengehadkan kandungan bahan aktif ini kepada 325 miligram sahaja.

Namun sehingga kini terdapat separuh pengeluar masih menambah acetaminophen melebihi had yang dibenarkan.

Bagaimanapun Tylenol iaitu ubat yang hanya mengandungi acetaminophen sebagai bahan aktif terkecuali daripada arahan mengehadkan kandungan acetaminophen.

Di Malaysia, pil jenama ‘P’ iaitu ubat merawat rasa sakit dan demam yang biasa diambil penduduk di sini pula mengandungi 500 miligram masing-masing untuk jenama biasa dan jenama yang dua kali ganda mudah diserap tubuh.

Sebelum menulis artikel ini penulis telah membeli sepapan ubat jenama ‘P’ ini. Di belakang bungkusan tertera beberapa baris tulisan termasuk 12 tahun – dewasa. (Ambil) 2 kaplet setiap 4 atau enam jam bila perlu.

Maksimum 8 kaplet sepanjang tempoh 24 jam. Setiap kaplet mengandungi 500 miligram paracetamol dan 173 miligram natrium.

Tiada sebarang peringatan dan amaran ditulis pada bungkusan mungkin kerana ruang terhad. Peringatan dan Amaran boleh didapati di laman sesawang Panadol di https://www.panadol.com/me/products/panadol-actifast.html.

Antara isi senarai peringatan dan amaran tersebut berbunyi begini (maksudnya): ‘Jika anda mengalami masalah hati dan buah pinggang sila berbincang dengan doktor sebelum mengambil Panadol (produk yang dimaksudkan).

Pengambilan Panadol secara berlebihan boleh menyebabkan kegagalan hati. Intervensi perubatan diperlukan sekiranya berlaku pengambilan berlebihan sungguhpun simptom akibat pengambilan secara berlebihan tidak dapat dikesan.’

Di Malaysia, jika seseorang mengalami simptom ketoksikan paracetamol mungkin ia dianggap sebagai penyakit biasa dan mungkin didiagnosis dengan keputusan punca tidak diketahui.

Tidak diketahui pula jika sebab susah untuk bersoal jawab dengan orang atas dan mungkin mempengaruhi prestasi karier adalah punca mengapa setiap masalah melibatkan kes ketoksikan ubatan (jika terdapat aduan) seperti paracetamol tidak dihebahkan. 

Alangkah baiknya jika kementerian Kesihatan bersikap terbuka sebagaimana FDA yang mempunyai laman sawang cukup teratur serta mendedahkan jumlah aduan pengguna/pesakit berkaitan kesan pengambilan ubatan tertentu.


Mentaliti perlu berubah

Tahap kesedaran sebahagian besar penduduk negara ini mengenai bahaya sesuatu jenis ubatan moden boleh dikatakan amat rendah. Sebahagian besar tidak pernah tahu atau ingin mengambil tahu kandungan bahan kimia dalam setiap ubatan yang dipreskripsi doktor apatah lagi kesan sampingan yang mungkin dialami.

Tanya diri anda berapa ramai doktor yang memberitahu kesan sampingan setiap jenis ubatan yang mereka preskripsi secara telus?

Had maksimum pengambilan acetaminophen yang dibenarkan oleh FDA ialah 4,000 miligram sehari. Dan ini besar kemungkinan juga had maksima yang dibenarkan kementerian Kesihatan negara ini.

Ia adalah deduksi (kesimpulan) penulis berdasarkan had maksimum yang dicadangkan Glaxo Smith Kline pada label di belakang bungkusan Panadol Actifast iaitu tidak melebihi 8 tablet (setiap kaplet mengandungi 500 miligram paracetamol) bagi setiap 24 jam.

Tanda-tanda ketoksikan hati berpunca daripada pengambilan paracetamol secara berlebihan ialah ialah loya, muntah, berpeluh dan kesakitan selepas beberapa jam pengambilannya. Ia dikatakan tidak menyebabkan seseorang tidak sedarkan diri.

Jika tidak dirawat dengan segera ia akan menyebabkan kematian dalam tempoh 3-5 hari.

Ingatlah pengambilan dos secara berlebihan yang biasa dimaksudkan oleh golongan perubatan moden ialah mengambil ubat melebihi sukatan yang dicadangkan untuk tempoh tertentu.

Pada pandangan pakar perubatan alternatif yang berilmu pula, kekerapan mengambil ubatan moden walau pun benar-benar menuruti dos yang dicadangkan boleh menyebabkan kemudaratan termasuk ketoksikan pada sesetengah individu!

sumber : sh

IPU di Malaysia


Paparan IPU dari 06:00PM hingga 11:00PM pada 13-03-2014
Hourly API from 06:00PM to 11:00PM on 13-03-2014

NEGERI / STATE KAWASAN/AREAMASA/TIME
06:00PM
MASA/TIME
07:00PM
MASA/TIME
08:00PM
MASA/TIME
09:00PM
MASA/TIME
10:00PM
MASA/TIME
11:00PM
Johor Kota Tinggi46*46*45*###
Johor Larkin Lama64c56*57*###
Johor Muar91*92*92*###
Johor Pasir Gudang67*70*70*###
Kedah Alor Setar61*62*61*###
Kedah Bakar Arang, Sg. Petani69*69*70*###
Kedah Langkawi39*38*38*###
Kelantan SMK Tanjung Chat, Kota Bharu43*43*44*###
Kelantan Tanah Merah 56*56*55*###
Melaka Bandaraya Melaka112*115*119*###
Melaka Bukit Rambai132*137*141*###
Negeri Sembilan Nilai171*172*175*###
Negeri Sembilan Port Dickson140*143*146*###
Negeri Sembilan Seremban147*152*155*###
Pahang Balok Baru, Kuantan67*67*66*###
Pahang Indera Mahkota, Kuantan45*44*43*###
Pahang Jerantut54c48*48*###
Perak Jalan Tasek, Ipoh75*74*74*###
Perak Kg. Air Putih, Taiping64*65*69*###
Perak S K Jalan Pegoh, Ipoh77*76*76*###
Perak Seri Manjung83*83*82*###
Perak Tanjung Malim122*121*120*###
Perlis Kangar59*60*59*###
Pulau Pinang Perai67*67*66*###
Pulau Pinang Seberang Jaya 2, Perai66*66*66*###
Pulau Pinang USM59*#58*###
Sabah Keningau42*42*42*###
Sabah Kota Kinabalu49*50*51*###
Sabah Sandakan34*34*35*###
Sabah Tawau40*#####
Sarawak Bintulu39*38*38*###
Sarawak ILP Miri45*43*43*###
Sarawak Kapit50*51*50*###
Sarawak Kuching34*33*####
Sarawak Limbang31*31*30*###
Sarawak Miri35*34*33*###
Sarawak Samarahan40*40*40*###
Sarawak Sarikei49*49*49*###
Sarawak Sibu62*62*62*###
Sarawak Sri Aman91*92*92*###
Selangor Banting192*197*215*###
Selangor Kuala Selangor178*178*175*###
Selangor Pelabuhan Kelang241*255*275*###
Selangor Petaling Jaya161*164*168*###
Selangor Shah Alam151*154*158*###
Terengganu Kemaman56*56*56*###
Terengganu Kuala Terengganu25*25*26*###
Terengganu Paka37*36*36*###
Wilayah Persekutuan Batu Muda,Kuala Lumpur166*172*172*###
Wilayah Persekutuan Cheras,Kuala Lumpur139*142*143*###
Wilayah Persekutuan Labuan48*48*48*###
Wilayah Persekutuan Putrajaya171*173*175*###

Julat Masa / Time Range :
[12:00AM - 05:00AM] | [06:00AM - 11:00AM] | [12:00PM - 05:00PM] | [06:00PM - 11:00PM]



 Tempoh Kemaskini / Updating Duration

      IPU setiap jam dikira berdasarkan cerapan data dari stesen pengawasan kualiti
      udara automatik yang dikawal secara jarak jauh (remote). Proses cerapan
      memerlukan kitaran masa selama 1 jam yang lengkap sebelum bacaan IPU dipaparkan.
      Sebagai contoh, bacaan IPU pada jam 7 pagi hanya akan lengkap selepas 1 jam 
      cerapan iaitu pada jam 8 pagi sebelum dapat dikemaskini di laman APIMS


 Nota / Note 
       *   =  Habuk Halus (PM10)               c =  Ozon (O3)
       a   =  Sulfur Dioksida (SO2)            d =  Karbon Monoksida (CO)
       b   =  Nitrogen Dioksida (NO2)          & =  Lebih daripada satu pencemar
       
       
 Pengiraan IPU

      Nilai IPU dikira berdasarkan kepekatan purata setiap pencemar udara iaitu SO2, 
      NO2, CO, O3 dan PM10. Pencemar udara yang dominan dengan kepekatan tertinggi 
      diambilkira sebagai pencemar yang akan menentukan nilai IPU. Pada lazimnya, 
      kepekatan habuk halus (PM10) adalah yang tertinggi berbanding dengan pencemar 
      yang lain dan ini menentukan bacaan IPU. 


 Pembentukan ozon di permukaan bumi (O3) 

      Menjelang lewat tengahari atau pada awal petang, lazimnya kepekatan ozon 
      adalah tinggi dan mendominasi bacaan IPU di sesetengah kawasan. Di bawah 
      pengaruh cahaya matahari, oksid-oksid nitrogen dan sebatian organik meruap 
      yang dilepaskan dari ekzos kenderaan bermotor dan industri bertindakbalas bagi 
      membentuk ozon di permukaan bumi.

Syaitan vs Anak adam

Manusia - Eh, dah subuh dah?
Malaikat - Bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh mu
Syaitan - Alahhhhhh, sekejaplah, mengantuk ni...awal lagi ni..zzZZz

Manusia - Nak makan, laparlah ..
Malaikat - Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah....
Syaitan - Ahh, tak payahlah... dah lapar ni ! makan saja..sedapnya

Manusia - Hari ni nak pakai apa ye?
Malaikat - Wahai anak Adam, pakailah pakaian yang menutup aurat.
Syaitan - Ehh, panaslah, tak ada style langsung, nampak kampung!

Manusia - Alamak, dah lewat!
Malaikat - Bersegeralah wahai manusia , nanti terlewat ke pejabat.
Syaitan - Ahhh? awal lagi?mmm..aaahh? suruh si X punchkanlah?

Manusia - Azan sudah kedengaran.. ..
Malaikat - Wahai anak Adam, bersegeralah menunaikan kewajipan
Syaitan - Baru pukul berapa.. rilex lah..awal lagi ni.

Manusia - Eh, eh.... tak boleh tengok ini, berdosa..
Malaikat - Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha Melihat dan Maha Mengetahui !
Syaitan - Perggghh... best tu...rugi ooo kalau tak tengok ni.

Manusia - Saudaraku sedang melakukan dosa
Malaikat - Wahai anak Adam, cegahla ia..
Syaitan - Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang, lantak dia lah

Manusia - Elok kalau aku sampaikan nasihat ini kepada orang lain
Malaikat - Wahai anak Adam, nasihat-menasihati lah sesama kamu..
Syaitan - Sendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa susah2...pandai2 lah

Manusia - Aku telah berdosa..
Malaikat - Wahai anak Adam, bertaubatlah kamu, sesungguhnya Allah Maha Pengampun.
Syaitan - Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat... muda lagi kan..lagipun hidup hanya sekali..rugilah..(kalau sempatla)

Manusia - Kalau pergi, mesti seronok!
Malaikat - Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang dimurkai Allah, berpalinglah dari jalan itu.
Syaitan - Jangan bimbang, tiada sesiapa yang tahu...Jomlahhh !

Manusia – Uuhhh..letihnya harini..tak solat lagi ni.
Malaikat - Wahai anak Adam, taatilah Allah dan RasulNYA, kebahagiaan di dunia dan akhirat untukmu. Solat itu wajib bagimu.
Syaitan - Hey anak Adam, ikutilah aku, kebahagiaan di dunia (sahaja) dan kebahagiaan diakhirat untukmu nanti ada juga (jangan mimpilah!)

Sekarang anda mempunyai 3 pilihan :
1. Anda – Patut ke aku biarkan article ini tetap di sini saja??
2. Malaikat - Ingatkan pada kawan yang anda kenal..sebarkan lah !
3. Syaitan - Tak payahlah sibuk2 ..biar je disini..kalau, boleh delete je..bukan mereka nak baca pon.

Imam Dan 20 Sen

Imam Dan 20 Sen

Beberapa tahun dahulu, ada seorang Imam yang berasal dari Thailand telah dipanggil ke Malaysia untuk menjadi Imam tetap di sebuah masjid di Malaysia. Telah menjadi kebiasaan Imam tersebut selalu menaiki bas untuk pergi ke masjid.

Pada suatu hari, selepas Imam tersebut membayar tambang dan duduk di dalam bas, dia tersedar yang pemandu bas tersebut telah memulangkan wang baki yang lebih daripada yang sepatutnya sebanyak 20 sen.

Sepanjang perjalanan Imam tersebut memikirkan tentang wang 20 sen tersebut.

“Perlukah aku memulangkan 20 sen ni?” Imam tersebut bertanya kepada dirinya.

“Ah… syarikat bas ni dah kaya… setakat 20 sen ni.. nak beli tosei pun tak cukup,” kata Imam tersebut.

Apabila tiba di hadapan masjid, Imam tersebut menekan loceng dan bas tersebut pun berhenti.

Ketika Imam tersebut ingin turun sahaja daripada bas, tiba-tiba seakan-akan dirinya secara automatik berhenti dan berpaling ke arah pemandu bas tersebut sambil memulangkan wang 20 sen tersebut.

“Tadi kamu beri saya wang baki terlebih 20 sen”, kata Imam tersebut kepada pemandu bas tersebut.

“Owh… terima kasih! Kenapa awak pulangkan 20 sen ni.. kan sedikit je nilainya,” pemandu bas tersebut berkata.

Imam tersebut menjawab, “Wang tersebut bukan milik saya, sebagai seorang muslim saya perlu berlaku jujur.”

Pemandu bas tersebut tersenyum, dan berkata, “Sebenarnya saya sengaja memberi wang baki yang lebih sebanyak 20 sen ni, saya nak uji kejujuran kamu wahai Imam. Saya sudah berkali-kali berfikir untuk memeluk Islam.”

Imam tersebut turun dari bas dan seluruh jasadnya menggigil dan kesejukan. Imam tersebut berdoa sambil menadah tangan, “Astaghfirullah!!!Ampunkan daku Ya Allah… Aku hampir-hampir menjual harga sebuah Iman dengan 20 sen!!!”

Sahabat-sahabatku sekalian…

Apa yang anda dapat daripada peristiwa di atas? Ingatlah.. kita mungkin tidak melihat dan tahu kesan tindakan kita terhadap orang lain. Kadang-kadang manusia akan menganggap kita sebagai tingkap untuk melihat ke dalam dunia Islam.

Sesungguhnya pada diri Rasulullah s.a.w. itu terdapat contoh teladan yang baik.

BR1M 2014 vs Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) kutipan hasil RM140 bilion tahun ini

Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) yakin kutipan hasil sebanyak RM140 bilion tahun ini mampu dicapai jika keadaan ekonomi dan politik negara terus stabil.
Ketua Pegawai Eksekutifnya, Tan Sri Dr Mohd Shukor Mahfar, berkata sasaran itu boleh dicapai berdasarkan kestabilan politik selain kadar pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) dalam tempoh enam bulan lepas. 
Menurutnya, sasaran RM140 bilion itu ditetapkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang juga Menteri Kewangan ketika pembentangan Bajet 2014 Oktober lalu dan LHDN melihatnya sebagai realistik.
"Tahun lepas kita berjaya mengutip cukai sebanyak RM129 bilion. Kita yakin sasaran tahun ini boleh dicapai jika politik negara terus stabil.
"Selain itu dalam tempoh enam bulan terakhir tahun lepas, KDNK menunjukkan pertumbuhan positif," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Pejabat Pengarah LHDN Negeri Kedah/Perlis di Menara BDB, di Alor Setar hari ini.
Pejabat itu telah beroperasi sejak 3 Nov lepas setelah berpindah dari Wisma Hasil, Kompleks Persekutuan Bandar Mu'adzam Shah, Anak Bukit.
Sementara itu, Dr Mohd Shukor berkata, tahun lalu kira-kira 80% pembayar cukai menggunakan e-filing dalam membuat taksiran cukai mereka.
"Sejak 1 Mac kami membuka sistem e-filing kepada semua pembayar cukai, terutama yang menerima pembayaran gaji. Dari semasa ke semasa ada peningkatan mendadak pengguna e-filing, terutama di kalangan generasi muda," katanya.
Menurutnya, LHDN menggalakkan pembayar cukai menggunakan e-filing kerana ia mempercepatkan proses, termasuk pembayaran balik lebihan cukai yang dibayar.
"Kalau pembayar menggunakan e-filing, kami akan memproses bayaran balik dalam tempoh 30 hari. Sebenarnya kami boleh memproses dalam masa satu hari sahaja. Tempoh 30 hari hanya sebagai petunjuk, iaitu selewat-lewatnya 30 hari," katanya.
Beliau turut meminta pembayar cukai memasukkan nombor akaun bank dalam sistem e-filing untuk memudahkan pembayaran balik.
"Kalau tiada akaun bank, kami akan keluarkan cek yang mana prosesnya lebih lama dan mereka akan lambat terima bayaran.
"Banyak juga cek yang kami keluarkan tidak ditunaikan, iaitu kira-kira 20% setiap bulan yang berjumlah RM200 juta," katanya.
Mohd Shukor berkata, LHDN tidak akan bertolak-ansur dengan pihak yang cuba mengelak membayar cukai dan akan memperketatkan penguatkuasaan terhadap golongan berkenaan. - Bernama, 12 Mac, 2014.

lagu Pitbull "Get It Started" (feat. Shakira) VS MH370

"Get It Started"
(feat. Shakira)

To these rappers I apologize, I know it ain't fair
Only ball I drop, New Year's Times Square
The world is mine, sixth sense, I see the seventh sense
Now baby, let's get started for life

Every time I look into your eyes
I feel like I could stare in them for a lifetime
We can get started for life (tonight)
For life (tonight) for life (tonight)
We can get started for life (tonight)
For life (tonight) for life (tonight)
We can get started

[Beat break]

(You know it feels right)

Big news, Pitbull, Tom Cruise, Mumbai
A lit up their December night like the fourth of july, vanilla sky
Thriller in Manila, knocking them out like Pacquiao
No Ali, no Frasier, but for now it's off to Malaysia

Two passports, three cities, two countries, one day
Now that's worldwide, if you think it's a game, let's play, dale

Every time I look into your eyes
I feel like I could stare in them for a lifetime
We can get started for life (tonight)
For life (tonight) for life (tonight)
We can get started for life (tonight)
For life (tonight) for life (tonight)
We can get started

[Beat break]

(You know it feels right)

I am what they thought I'd never become
I believed and became it
Now I'm here to claim it
I hustle anything you name it, name it
I went from eviction to food stamps
To bagging work, wet & damp
To a passport flooded with stamps
Now it's Volì everywhere I land

Two passports, three cities, two countries, one day
Now that's worldwide, if you think it's a game, let's play, dale

Cause if it feels right (you know it feels right)
We shouldn't waste anymore time
Let's get it started (let's get it started)
Don't think about it (let's get it started)
You know I'm gonna make it alright, alright (let's go)

Cause if it feels right (you know it feels right)
You know I made up my mind
Let's get it started (let's get it started)
Don't think about it (let's get it started)
I know that we can make it alright, alright

Every time I look into your eyes
I feel like I could stare in them for a lifetime
We can get started for life (tonight)
For life (tonight) for life (tonight)
We can get started for life (tonight)
For life (tonight) for life (tonight)
We can get started

(Don't start what you can't finish)

[Beat break]

(You know it feels right, let's go, you know it feels right)
========================================================

"Dapatkan Ia Bermula"
(feat. Shakira )

Untuk rappers ini saya memohon maaf , saya tahu ia tidak adil
Hanya bola saya jatuh, Times Square Tahun Baru
Dunia ini saya, rasa keenam , saya melihat rasa ketujuh
Sekarang bayi, mari kita mula untuk hidup

Setiap kali saya melihat ke dalam mata anda
Saya rasa seperti saya boleh merenung dengan mereka untuk seumur hidup
Kami boleh memulakan untuk hidup ( malam ini )
Untuk kehidupan ( malam ini ) untuk hidup ( malam ini )
Kami boleh memulakan untuk hidup ( malam ini )
Untuk kehidupan ( malam ini ) untuk hidup ( malam ini )
Kita boleh memulakan

[ Pukul rehat ]

(Anda tahu rasanya kanan)

Berita besar , Pitbull , Tom Cruise , Mumbai
A dinyalakan sehingga malam Disember mereka seperti keempat Julai , langit vanila
Ngeri di Manila , mengetuk mereka keluar seperti Pacquiao
Tiada Ali , tiada Frasier , tetapi untuk sekarang ia off ke Malaysia

Dua pasport , tiga bandar-bandar, kedua-dua negara , satu hari
Sekarang ini di seluruh dunia, jika anda fikir ia adalah satu permainan , mari kita bermain, dale

Setiap kali saya melihat ke dalam mata anda
Saya rasa seperti saya boleh merenung dengan mereka untuk seumur hidup
Kami boleh memulakan untuk hidup ( malam ini )
Untuk kehidupan ( malam ini ) untuk hidup ( malam ini )
Kami boleh memulakan untuk hidup ( malam ini )
Untuk kehidupan ( malam ini ) untuk hidup ( malam ini )
Kita boleh memulakan

[ Pukul rehat ]

(Anda tahu rasanya kanan)

Saya apa yang mereka fikir saya tidak pernah menjadi
Saya percaya dan menjadi ia
Sekarang saya di sini untuk mendakwanya
Saya hiruk apa sahaja yang anda nama itu , nama itu
Saya pergi dari pengusiran untuk setem makanan
Untuk kerja Gunakan pembalut , basah & lembap
Untuk pasport dibanjiri dengan setem
Kini ia voli mana-mana saya mendarat

Dua pasport , tiga bandar-bandar, kedua-dua negara , satu hari
Sekarang ini di seluruh dunia, jika anda fikir ia adalah satu permainan , mari kita bermain, dale

Menyebabkan jika ia merasakan hak (anda tahu rasanya kanan)
Kita tidak perlu membuang masa lagi
Mari kita ia bermula (mari kita mendapatkan ia bermula )
Jangan berfikir mengenainya (mari kita mendapatkan ia bermula )
Anda tahu saya akan berjaya baik-baik saja , baik-baik saja ( mari kita pergi )

Menyebabkan jika ia merasakan hak (anda tahu rasanya kanan)
Anda tahu saya membuat keputusan saya
Mari kita ia bermula (mari kita mendapatkan ia bermula )
Jangan berfikir mengenainya (mari kita mendapatkan ia bermula )
Saya tahu bahawa kita boleh menjadikan ia baik-baik saja , baik-baik saja

Setiap kali saya melihat ke dalam mata anda
Saya rasa seperti saya boleh merenung dengan mereka untuk seumur hidup
Kami boleh memulakan untuk hidup ( malam ini )
Untuk kehidupan ( malam ini ) untuk hidup ( malam ini )
Kami boleh memulakan untuk hidup ( malam ini )
Untuk kehidupan ( malam ini ) untuk hidup ( malam ini )
Kita boleh memulakan

( Jangan mulakan apa yang anda tidak boleh selesai )

[ Pukul rehat ]

(Anda tahu rasanya betul, mari kita pergi , anda tahu ia merasakan hak )
=======================================================

"Dapatkan bermula"
(feat. Shakira)

Untuk rappers ini saya minta Maaf, saya tahu ia tidak adil
Hanya bola saya drop, tahun baru Times Square
Dunia adalah lombong, deria keenam, saya melihat erti ketujuh
Kini bayi, Mari mulakan seumur hidup

Setiap kali saya melihat ke dalam mata anda
Aku merasa seperti saya dapat merenung mereka untuk seumur hidup
Kita boleh memulakan seumur hidup (malam ini)
Seumur hidup (malam ini) untuk hidup (malam ini)
Kita boleh memulakan seumur hidup (malam ini)
Seumur hidup (malam ini) untuk hidup (malam ini)
Kita boleh memulakan

[Mengalahkan rehat]

(Anda tahu ia merasakan hak)

Berita besar, Pitbull, Tom Cruise, Mumbai
Yang terang sehingga malam Disember mereka seperti yang keempat Julai, langit vanilla
Cerita seram di Manila, mengetuk mereka keluar Pacquiao seperti
Ali tiada, tiada Frasier, tetapi kini ia adalah ke Malaysia

Bandar-bandar tiga, kedua-dua negara, satu hari, dua pasport
Sekarang bahawa seluruh dunia, jika anda fikir ia adalah permainan, Jom Main, dale

Setiap kali saya melihat ke dalam mata anda
Aku merasa seperti saya dapat merenung mereka untuk seumur hidup
Kita boleh memulakan seumur hidup (malam ini)
Seumur hidup (malam ini) untuk hidup (malam ini)
Kita boleh memulakan seumur hidup (malam ini)
Seumur hidup (malam ini) untuk hidup (malam ini)
Kita boleh memulakan

[Mengalahkan rehat]

(Anda tahu ia merasakan hak)

Saya apa yang mereka fikir, saya tidak pernah akan menjadi
Saya percaya dan ia menjadi
Sekarang saya di sini untuk menuntut ia
Saya pikuk apa-apa yang anda sebut, sebut
Saya pergi dari terlibat untuk setem makanan
Untuk memenangi kerja, basah & lembap
Untuk passport membanjiri dengan setem
Kini ia adalah Volì di mana-mana yang saya tanah

Bandar-bandar tiga, kedua-dua negara, satu hari, dua pasport
Sekarang bahawa seluruh dunia, jika anda fikir ia adalah permainan, Jom Main, dale

Menyebabkan jika ia merasakan hak (anda tahu ia merasakan hak)
Kita tidak perlu membuang masa lagi
Mari bermula (Mari kita bermula)
Jangan berfikir tentang hal itu (Mari kita bermula)
Anda tahu saya akan membuat ia Baiklah, Baiklah (Mari kita pergi)

Menyebabkan jika ia merasakan hak (anda tahu ia merasakan hak)
Anda tahu saya membuat fikiran saya
Mari bermula (Mari kita bermula)
Jangan berfikir tentang hal itu (Mari kita bermula)
Saya tahu bahawa kita boleh membuatkan ia Baiklah, Baiklah

Setiap kali saya melihat ke dalam mata anda
Aku merasa seperti saya dapat merenung mereka untuk seumur hidup
Kita boleh memulakan seumur hidup (malam ini)
Seumur hidup (malam ini) untuk hidup (malam ini)
Kita boleh memulakan seumur hidup (malam ini)
Seumur hidup (malam ini) untuk hidup (malam ini)
Kita boleh memulakan

(Jangan memulakan apa yang anda tidak boleh selesai)

[Mengalahkan rehat]

(Anda tahu ia merasakan betul, mari kita pergi, anda tahu ia merasakan hak)

AIR SISA KUMBAHAN SEBAGAI SUMBER AIR ALTERNATIF


WRITTEN BY NURAINI BTE KHALIL   

Pembangunan pesat dalam sektor pertanian, industri, pelancongan, pembuatan dan kemajuan bandar tidak mungkin terjadi sekiranya tiada sumber air yang mencukupi.
Walaupun Malaysia dikategorikan sebagai negara yang mempunyai suhu yang seragam, kelembapan yang tinggi dan hujan yang banyak, namun terdapat banyak kawasan di Malaysia mengalami tekanan dalam mendapatkan bekalan air yang mencukupi disebabkan oleh ketidakseimbangan permintaan air di sesetengah lokasi dan juga  perubahan corak cuaca yang mempengaruhi suhu.
Oleh itu, penggunaan air sisa kumbahan yang telah dirawat dilihat dapat menyumbang kepada sumber air alternatif, terutama bagi sektor industri. Ini dapat mengurangkan kebergantungan kepada sumber air terawat.

Di Malaysia, sumber air yang diperoleh terus daripada sungai adalah sebanyak 12,620 MLD, simpanan di empangan  sebanyak 2,274 MLD dan air bawah tanah sebanyak 204 MLD.  Jika dapat dirawat, air sisa kumbahan dapat menyumbang kira-kira 4,000 MLD air di Malaysia. Air sisa terawat boleh digunakan dalam aktiviti pertanian seperti pengairan tanaman bukan makanan, contohnya pokok-pokok bunga. Ia dapat menjimatkan kos, di samping membekalkan nutrien yang tinggi. Selain itu, ia juga boleh diguna pakai untuk kegunaan perbandaran seperti mencuci trak atau mencuci jalan-jalan raya. Bagi sektor industri pula, air sisa terawat boleh digunakan dalam aktiviti penyejukan mesin dan juga untuk cucian.

Banyak kebaikan yang diperoleh dengan penggunaan air sisa terawat ini. Antaranya, memberi keutamaan  sumber air semula jadi sebagai sumber air minuman, menggalakkan penggunaan teknologi hijau, menggalakkan pemuliharaan sumber, mengurangkan pencemaran sumber air dan juga dapat menjimatkan kos, terutama bagi industri yang banyak menggunakan air kerana mengitar semula air, dan seterusnya dapat mengurangkan pembelian air terawat.   Pandangan negatif orang ramai terhadap air sisa terawat perlu diubah. Dengan perkembangan teknologi pada masa kini, air sisa kumbahan dapat dirawat sehingga menjadi jernih dan selamat digunakan.

Teknologi ini telah banyak diguna pakai di negara-negara lain. Jika dilihat dalam senarai 40 negara yang mengguna semula air sisa terawat, US adalah negara yang menggunakan semula air sisa terawat terbanyak, iaitu 7,600,000 m3/d. Singapura pula merupakan satu-satunya negara Asia Tenggara yang tersenarai dengan menggunakan sebanyak 75,000m3/d. Di Malaysia, banyak faktor yang mempengaruhi penerimaan orang ramai terhadap penggunaan teknologi ini. Kerisauan yang timbul dalam kalangan orang ramai adalah dari segi penerimaan adat dan agama, kebersihan, bau dan juga keselamatan. Oleh itu, penyebaran maklumat secara telus tentang teknologi ini amat perlu dalam memberi keyakinan dan pemahaman yang tinggi kepada orang ramai. 

Nuraini bte Khalil
Forum Air Malaysia

Blogger Challenge – Sky Trex [ suka sukan extreme dan lasak ]

Assalamualaikum / Salam sejahtera geng blogger!


Untuk pengetahuan blogger semua, kami sentiasa terbuka menerima pelawaan dari mana-mana pihak yang boleh menguntungkan dan memberi manfaat pada semua blogger terutama pengguna Apesal.com.

Kali ini kami mendapat jemputan dari pihak Salam Media, syarikat pengiklanan blog terbaru di Malaysia yang berasaskan Syariah. Mereka mengalu-alukan blogger apesal.com untuk turut serta dalam cabaran Sky Trex mereka. Ini mesej dari mereka...

Blogger Challenge – Sky Trex

Terbuka Kepada Bloggers Yang Gemarkan Cabaran!

Mencari cabaran baru, suka sukan extreme dan lasak? Inilah peluang untuk anda!Skytrex Shah Alam direka khas untuk penggemar aktiviti lasak luar dalam bentuk jambatan tergantung. Kami akan membawa 50 warga blogger untuk event ini. Turut serta bersama kami kali ini adalah Fastrack, coklat yang membantu menambah fokus dan tenaga.

Sertai peraduan dengan menulis blog dengan tajuk yg mengandungi perkataan 'Extreme' dan tunjukkan kepada kami kenapa anda harus dipilih?

Untuk maklumat lebih lanjut, lawati blog kami di (http://goo.gl/OJBXtb)
Baca Lanjut

Cari Maklumat Di Sini