Terima kasih kerana melayari blog ini . Kepada PENGUNJUNG sila tinggalkan identiti anda . kami akan melawat blog / facebook / twitter anda . kami sekeluarga mohon kemaafan sekiranya artikel dalam blog ini menyinggung anda .

sessi persekolahan 2015 tabika kemas






anakku hari pertama persekolahan di tabika kemas . selamat belajar/sekolah kepada anakku 12.1.2015 (isnin)

Darul furqan sessi persekolahan 2015






anakku no.2  mula masuk asrama untuk sessi persekolahan 2015 .tingkatan 1 bersama abang nya tingkatan 2 .
semoga kedua2 nya berjaya dlm kerjayanya.amin.
kepada adik2 yg lain teruskan usaha .begitu juga kepada pelajar2 yg lain.kami sebagai ibubapa doa kan yg terbaik utk anak2. amin. semoga allah permudahkan segala urusan / usaha kami . insyallah. amin.

tauladan melalui binatang

Seekor Harimau , 2 Buaya , 2 Tikus dan Lebah .
Astagfirullahalazim..
Take a few minutes of your time ..
" UNTUK RENUNGAN BERSAMA "
..Ada seorang hamba Allah ni , dia pergilah bersiar-siar di tepi hutan .. Sedang dia menghirup udara rimba yang segar tu , tiba2 dia terdengar satu bunyi . aauuummmmm !!
Bunyi harimau yang kelaparan dan hanya menunggu mangsanya saja . Jadi , si hamba Allah ni pun lari untuk menyelamatkan diri .
Harimau tu kejar hamba Allah ni ..
Hamba Allah ni punyalah takut , berlari lintang pukang . Sempat juga dia berdoa agar dia diselamatkan daripada dibaham dek harimau tadi .
Dengan kuasa Allah , diperlihatkan sebuah perigi di depan mata nya . Jadi untuk menyelamatkan diri , si hamba Allah ni pun terjunlah ke dalam perigi .
Perigi tu ada tali dan sebuah timba . Si hamba Allah ni pun bergayut pada tali tu . Disebabkan tali tu pendek.. Jadi dia bergantungan di tengah2 perigi .
Di mulut perigi , harimau yang lapar tu menunggunya . Si hamba Allah ni pun berfikirlah macam mana nak menyelamatkan diri , sambil berdoa kepada Allah agar dia diselamatkan .
Tengah berfikir macam mana nak selamat , tiba2 dengar bunyi kocakan air di bawah perigi . Ya Allah . lagilah takut dibuatnya . Hamba Allah terlihat ada 2 ekor buaya yang kelaparan . Apalah nasib . Dah jatuh ditimpa tangga . lagilah takut si hamba Allah ni .
Atas ada harimau , bawah ada buaya . Semakin risau dan takut . Tengah berfikir untuk mencari jalan keluar , tiba iiba keluar seekor tikus putih dari lubang celah celah perigi , naik ke atas ikut tali yang hamba Allah tu bergayut .
Sampai kat atas tikus tu gigit tali tu pulak . Alamak macam mane ni . lepas tu , keluar lagi seekor tikus yang berwarna hitam ..
Naik mengikut tali tadi , cit ! cit ! cit !cit ! sampai kat atas . Tikus hitam ni pun gigit juga tali tu .
Macam mana aku nak buat ni . habislah jadi mangsa buaya . Berfikir lagi . Kalau naik kat atas makan dek harimau . Kalau tunggu tali putus dan jatuh ke bawah jadi makanan buaya .
Macam mana ni . Sedang hamba Allah tu berfikir macam mana nak selamatkan dirinya , tiba-tiba terdengar satu bunyi . uuuuuuuuuuuuu .
Bunyi lebah bawa madu . Si hamba Allah ni pun mendongak ke langit , melihat lebah yang sedang bawa madu . tiba2 setitik madu terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si hamba Allah ni tadi .
Punyalah nikmat sehingga tidak terkata . Subhanallah.. sedap sungguh.." kerana setitik madu si hamba Allah tu lupa seketika pada harimau yang sedang menantinya di mulut perigi dan buaya yang menantinya di bawah .
Kalau semua nak tahu . si Hamba Allah itu adalah kita semua .
Harimau yang mengejar tu adalah maut kita , ajal memang sentiasa mengejar kita , so beringat ingatlah .
2 ekor buaya itu adalah malaikat Munkar Dan Nakir yang menanti kita di alam kubur nanti .
Tali yang tempat si hamba bergayut tadi adalah jangka hayat kita kalau pendek talinya maka panjanglah umur kita dan kalau panjang talinya maka pendeklah umur kita .
..Tikus Putih dan Hitam tu adalah dunia kita siang dan juga malam yang sentiasa menghakis umur kita . Kan tikus tu gigit tali tu.
..Madu yang jatuh setitik ke dalam mulut hamba itu tadi adalah nikmat dunia .
Bayangkan setitik saja madu tu jatuh ke dalam mulutnya , dia lupa pada harimau dan buaya tu .
Macam kitalah bila dapat nikmat sikit lupa pada Allah . Waktu susah baru la nak ingat Allah
JANGAN BANGGA & JANGAN BERLAGAK :-
1. Jangan bangga berkulit putih kerana kulit terakhir kita - TANAH LIAT .
2. Jangan bangga dengan rumah besar kerana rumah terakhir kita - KUBUR .
..3. Jangan bangga dengan baju mahal kerana baju terakhir kita - KAIN KAPAN .
..4. Jangan bangga dengan kereta dan motor besar kerana kenderaan kita yang terakhir - KERANDA .
 5. Jangan bangga dengan minyak wangi berjenama kerana wangian terakhir kita - KAPUR BARUS .
✅4662.

dakwah islam

Assalamualaikum sahabat semua..jom amik sikit masa baca kisah dan teladan ini..


Allahu Rabbi!! Kisah Tauladan Untuk Kesedaran Kita Umat Islam (Mesti Baca) |

Semoga ianya memberi pengajaran dan kesedaran buat kita yang beragama Islam. Renung-renungkan..

———————————

Aku punya seorang rakan baik dari zaman kanak-kanak bernama Lim Wei Choon. Sana-sama bersekolah rendah hingga ke peringkat menengah. Selepas SPM, aku masuk ke Tingkatan 6 manakala Lim dihantar keluarganya melanjutkan pelajaran ke Amerika Syarikat. Kenangan sewaktu kanak-kanak hingga ke zaman remaja terlalu banyak yang dikongsi bersama.

Setiap kali hari raya menjelang, Lim pasti berkunjung ke rumahku untuk menikmati dodol arwah ayahku yang amat digemarinya. kadangkala, jika ada kenduri kendara dirumahku, pasti Lim akan turut serta. Aku jarang ke rumahnya kecuali untuk beberapa sambutan seperti harijadi dan juga Tahun Baru Cina. Aku takut dengan anjing peliharaan keluarga Lim.

Dengan Lim juga aku belajar matematik manakala subjek Bahasa Malaysia sering menjadi rujukannya padaku. Kenangan-kenangan seperti memancing, mandi jeram, ponteng sekolah untuk melihat pertandingan ‘breakdance’, semuanya kami kongsi bersama-sama. Apa yang ingin kunyatakan ialah, warna kulit dan perbezaan ugama tidak pernah menjadi penghalang persahabatan kami. 20 tahun telah berlalu, Lim telah menetap di Amerika setelah berjaya mendapat Green Card, beliau bekerja disana. Itu yang kuketahui dari kakaknya.

Hubungan aku dengan Lim terputus setelah dia melanjutkan pelajaran. maklumlah, dizaman kami dulu tiada internet, email atau telefon bimbit, yang ada cuma sesekali menghantar poskad bertanya khabar. Untuk menulis surat kepada lelaki amat malas kami rasakan.

Suatu pagi. Aku bertembung dengan kakak Lim di pasar , kakaknya memberitahu Lim akan pulang ke tanahair. Dan aku amat terkejut dengan berita yang kudengar dari kakaknya.

“He’s name is no more Lim Wei Choon. He’s now Ahmad Zulfakar Lim since 5 years ago… Subhanallah!

Syukur Alhamdulillah, rakan baikku telah menemui hidayah dari Allah S.W.T. Memang aku tak sabar untuk berjumpa dengannya lebih-lebih lagi setelah menjadi saudara seagama denganku.

Hari yang kutunggu-tunggu telah tiba, dan petang itu aku berkesempatan bertemu dengan Lim dirumahnya. Ada satu keraian istimewa sempena menyambut kepulangannya. Ketika aku tiba, tetamu sudah semakin berkurangan…

Assalamu’alaikum… Itulah kalimat pertama dari mulutnya, wajahnya sudah jauh berubah, air mukanya amat redup dan tenang.

Aku menjawab salam dan berpelukan dengannya dan kami menangis umpama kekasih yang sudah terlalu lama terpisah.

‘Ini dia olang memang sudah manyak lama kawan, dari kecik ini dua olang” Ibu Lim menjelaskan pada beberapa orang tetamu yang melihat peristiwa kami berpelukan dan menangis itu. Tetapi aku bukan menangis kerana apa, tetapi kerana amat sebak dan terharu dan sangat bersyukur melihat keislaman rakanku. Lim mengajak aku duduk dibuaian dihalaman rumahnya untuk berbual-bual. beliau masih fasih berbahasa melayu walau sudah lama berada diperantauan.

Talha, kau kawan baik aku kan? betul tak? Memanglah… Kenapa kau tanya macam tu?

Kalau kau kawan baik aku, Kenapa kau biarkan aku diseksa?

Sorry Lim. Aku tak faham… diseksa? What do you mean?

Cuba kau fikir, kita ni kawan dari kecil. Aku ingat lagi, rumah kau tu, is my second house.

Tapi, mengapakah kau tak pernah ceritakan pada aku tentang Islam? Mengapa aku kena pergi ke US baru aku dapat belajar tentang Islam? Mengapa bukan di Malaysia, negara Islam ni?

Dan mengapa aku di Islamkan oleh seorang bekas paderi kristian?

Aku terdiam, kelu tak mampu menjawab. Dan Lim terus berkata-kata. Kalau betullah kau kawan baik aku, Kenapa kau cuma nak baik dengan aku di dunia saja? kau suka tengok kawan baik kau ni diseksa didalam api neraka?

Kau tahu, kalaulah aku ni tak sempat masuk islam hingga aku mati. Aku akan dakwa semua orang Islam dalam kampung kita ni sebab tak sampaikan dakwah dan risalah Islam pada aku, keluarga aku dan non muslim yang lain. Kau sedar tak, kau dah diberikan nikmat besar oleh Allah dengan melahirkan kau didalam keluarga Islam. tapi, nikmat itu bukan untuk kau nikmati seorang diri, atau untuk keluarga kau sendiri, kau dilahirkan dalam Islam adalah kerana ditugaskan untuk sampaikan Islam pada orang-orang yang dilahirkan dalam keluarga bukan Islam macam aku.

Aku masih tunduk dan terkata apa-apa kerana sangat malu. Berdakwah adalah tugas muslim yang paling utama, sebagai pewaris Nabi, penyambung Risalah.

Tetapi apa yang aku lihat, orang melayu ni tidak ada roh jihad, tak ada keinginan untuk berdakwah, macamana Allah nak tolong bangsa melayu kalau bangsa tu sendiri tak tolong ugama Allah? Aku bukan nak banggakan diri aku, cuma aku kesal… sepatutnya nikmat ini kau kena gunakan dengan betul dan tepat, kerana selagi kau belum pernah berdakwah, jangan kau fikir kau sudah bersyukur pada Allah.

Dan satu lagi, jangan dengan mudah kau cop orang-orang bukan Islam itu sebagai kafir kerana kafir itu bererti ingkar. Kalau kau dah sampaikan seruan dengan betul, kemudian mereka ingkar dan berpaling, barulah kau boleh panggil kafir.

Aku menjadi amat malu, kerana segala apa yang dikatakan oleh Lim adalah benar! dan aku tak pernah pun terfikir selama ini. Aku hanya sibuk untuk memperbaiki amalan diri sehingga lupa pada tugasku yang sebenar.

Baru aku faham, andainya tugas berdakwah ini telah dilaksanakan, Allah akan memberikan lagi pertolongan, bantuan dan kekuatan serta mempermudahkan segala urusan dunia dan akhirat sesorang itu. Petang itu aku pulang dengan satu semangat baru.

Aku ingin berdakwah!

Lim yang baru memeluk Islam selama 5 tahun itu pun telah mengislamkan lebih dari 20 orang termasuk adiknya. Mengapa aku yang hampir 40 tahun Islam ini (benarkah aku islam tulen) tidak pernah hatta walau seorang pun orang bukan Islam yang pernah kusampaikan dengan serius tentang kebenaran Islam?

Semoga Allah mengampuni diriku yang tidak faham apa itu erti nikmat dilahirkan sebagai Islam.
Ini mesej Cantik
Yang membuat saya malu pada diri saya.
Adakah anda tertanya-tanya apa yang akan berlaku jika kita membawa al-Quran  seperti cara kita membawa telefon bimbit ...?

Bagaimana jika kita boleh membawanya di mana sahaja kita pergi;
Di Dalam beg kita.... atau Poket kita?

Bagaimana jika kita melihat halaman beberapa kali sehari?
Bagaimana jika kita kembali untuk memuat jika dilupakan?

Bagaimana jika kita dianggap seolah-olah kita tidak boleh hidup tanpa ia ..?

- Dan benar-benar, kita tidak boleh hidup tanpanya ...!
bagaimana jika kita memberikannya kepada anak-anak kita sebagai hadiah??

Bagaimana jika kita membacanya semasa dalam perjalanan ✈??
Bagaimana jika kita menjadikan ia satu keutamaan setiap hari??

Mari kita menjadikan
"Al-Quran adalah kawan kita yg terbaik."

Hanya 7% akan menghantar semula
mesej ini. Jadilah kalangan mereka & hantar ke bilangan terbesar yang sebanyak mungkin   .

Jangan daripada 93% yang tidak akan berkongsi mesej ....

Fikirkan... Walaupun sekali ... sampaiHari kiamat ... kita akan sedar  di setiap hari membuka mesej daripada rakan-rakan ...
Kami berkongsi / dikemukakan jenaka & gosip ...
Tetapi berapa kali kita membuka Al-Quran dan membaca mesej  dihantar daripada Allah subhaana wa Ta'ala sendiri ☝ ❓
 Jika anda .. rakan-rakan anda .... dan keluarga    .. , Berkongsi peringatan ini dengan mereka ...!!
✨ saintifik terbukti:
   Mendengar Quran  mengurangkan kelaziman sel-sel kanser dalam tubuh manusia dan juga memusnahkan mereka.
Dengan  pemanjangan sujud menguatkan memori , dan mencegah strok .
Sujud    membuang caj positif di dalam badan
- Dalam dunia  mana SEGALANYA menggunakan elektrik ⚡ dan memberi kesan negatif kepada kita jadi belajarlah dgn kepentingan ini.
✴ Syaitan    berkata:
"Saya tertanya-tanya bagaimana manusia dgn tuntutan Cinta Allah ☝ dan menderhaka kepadaNya, dan tuntutan mereka benci saya . tetapi mereka taat kepada saya!"
Akan mengambil 60 saat untuk memberi manfaat kepada orang-orang yang tersayang, menyebarkannya sebagai peringatan.
Amaran  - ⚠ ❗
Jangan hantar kemudian.
Hantar sekarang.
Semoga Allah swt memberi manfaat. ☝ geran kejayaan kepada semua orang yang membaca dan menghantar    .... Aminn

sunnah nabi buat kita

40 Pelajaran oleh Nabi Muhammad SAW
---------------------------
01. Menahan diri daripada tidur diantara waktu fajar dan ishraq, asar dan maghrib, maghrib dan isya.
---------------------------
02. Menghindarkan diri mendekati orang yang mempunyai bau yang kurang menyenangkan.
---------------------------
03. Jangan tidur diantara manusia yang berkata buruk sebelum tidur.
---------------------------
04. Jangan makan atau minum menggunakan tangan kiri.
---------------------------
05. Jangan memakan kembali makanan yang telah dikeluarkan dari celah gigi anda.
---------------------------
06. Jangan mematah-matahkan jari anda.
---------------------------
07. Periksa kasut anda sebelum memakainya.
---------------------------
08. Jangan mendongak ketika sedang solat.
---------------------------
09. Jangan meludah didalam tandas.
---------------------------
10. Jangan membersihkan gigi anda dengan arang.
---------------------------
11. Duduk ketika sedang memakai seluar/kain
---------------------------
12. Jangan memecahkan benda yang keras/sukar menggunakan gigi anda.
---------------------------
13. Jangan meniup makanan yang sedang panas, sebaliknya anda boleh mengipasnya.
---------------------------
14. Jangan mencari kesalahan orang lain.
---------------------------
15. Jangan bercakap diantara waktu azan dan iqamat.
---------------------------
16. Jangan bercakap didalam tandas.
---------------------------
17. Jangan berkata dongeng(palsu) tentang rakan anda.
---------------------------
18. Jangan mengganggu ketenteraman rakan anda.
---------------------------
19. Jangan memandang belakang secara kerap apabila sedang berjalan.
---------------------------
20. Jangan menghentakkan kaki ketika sedang berjalan.
---------------------------
21. Jangan mencurigai tentang rakan anda.
---------------------------
22. Jangan menipu sepanjang masa.
---------------------------
23. Jangan menghidu makanan ketika anda sedang makan.
---------------------------
24. Berkata dengan jelas, agar orang lain boleh faham apa yang anda katakan.
---------------------------
25. Hindarkan berjalan sendirian.
---------------------------
26. Jangan membuat keputusan sendiri, tapi rujuk pada yang arif.
---------------------------
27. Jangan bangga(riak) akan diri sendiri.
---------------------------
28. Jangan mencela makanan anda.
---------------------------
29. Jangan bermegah(sombong).
---------------------------
30. Jangan menghalau pengemis.
---------------------------
31. Layan tetamu anda dengan ikhlas dan baik.
---------------------------
32. Sabar ketika dalam kesusahan.
---------------------------
33. Membantu dengan tujuan yang baik.
---------------------------
34. Muhasabah diri dan bertaubat.
---------------------------
35. Berbuat baik pada mereka yang berbuat jahat padamu.
---------------------------
36. Berpuas hati dengan apa yang anda ada saat ini.
---------------------------
37. Jangan tidur berlebihan-ini akan menyebabkan penyakit lupa.
---------------------------
38. Bertaubat sekurang-kurangnya 100 kali sehari (istighfar).
---------------------------
39. Jangan makan dalam gelap.
---------------------------
40. Jangan makan dengan mulut yang penuh.
---------------------------
Amin3x
---------------------------

Cari Maklumat Di Sini